نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

اسپری استنشاقی برای درمان افت قند خون

این اسپری حاوی پودر هورمون گلوکاگون است که سبب افزایش سریع قند خون می‌شود.

نتایج این آزمایش نشان می‌دهد که این اسپری تقریبا در درمان هیپوگلیسمی (کاهش قند خون) موثر است. تنها روشی که در حال حاضر به کار می‌رود، روش تزریقی است که در آن پودر گلوکاگون پس از مخلوط شدن با آب باید به صورت عضلانی تزریق شود.

گاهی اوقات، افراد مبتلا به دیابت ممکن است بیش از حد انسولین مصرف کنند که این سبب می‌شود تا سطح خون آنها به شدت افت کند. در موارد خفیف بیمار می‌تواند با نوشیدن مقداری آب‌پرتقال و یا مکیدن آبنبات به حالت عادی برگردد. اما اگر افت قند خون بسیار شدید باشد تنها گلوکاگون می‌تواند او را درمان کند.

در این حالت، از آنجا که گلوکاگون مورد تایید سازمان غذا و دارو آمریکا (FDA) در بازار به صورت پودر قابل تزریق است و فرد بیمار به دلیل عدم هوشیاری نمی‌تواند آن را به خود تزریق کند، به شخص دیگری برای این کار نیاز است و اگر کسی نباشد، بیمار با مشکل مواجه خواهد شد.

اسپری استنشاقی جدید، نیاز به مخلوط شدن با چیزی ندارد و خود بیمار به تنهایی نیز می‌تواند آن را در بینی خود اسپری کند تا گلوکاگون توسط غشاهای مخاطی جذب شود.

به منظور بررسی اینکه آیا این اسپری جدید به اندازه تزریق گلوکاگون موثر هست یا خیر، پژوهشگران آزمایشی روی 75 نفر بزرگسال مبتلا به دیابت نوع 1 انجام دادند. تمام شرکت‌کنندگان دو بار افت قند خون را تجربه کرده و به هر دو روش گلوکاگون را دریافت کردند.

با توجه به نتایج آزمایش، زمان تاثیر اسپری بر افزایش قند خون به طور متوسط 16 دقیقه و برای تزریق گلوکاگون، 13 دقیقه بود.

محققان اشاره کردند با وجود آنکه که این اختلاف زمان ناچیز است اما نمی‌توان آن را نادیده گرفت. زیرا ممکن است در این فاصله سه دقیقه‌ای فرد به تشنج دچار شده و سلامتی وی به خطر افتد.

در این آزمایش متوسط سن شرکت‌کنندگان 33 سال بود. از آنجا که مطالعات قبلی نشان داده‌اند که افراد 80 سال به بالا، پنج برابر بیشتر از دیگران در معرض خطر بستری شدن در بیمارستان به دلیل افت قند خون ناشی از انسولین هستند، نگرانی استفاده از اسپری بیشتر می‌شود.

یک سوم از افرادی که از هر دو شکل گلوکاگون استفاده می‌کنند دچار تهوع نیز می‌شوند، بنابراین احتمال بیشتری وجود دارد که افراد با استفاده از اسپری بیشتر از سایرین با مشکل تهوع روبرو شوند.

شرکت‌های سازنده این اسپری اعلام کرده‌اند که در صورت تصویب سازمان غذا و داروی آمریکا (FDA) این محصول را به بازار عرضه خواهند کرد. با این حال معلوم نیست که روند تایید این اسپری چه مدت ممکن است طول بکشد.

منبع

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل