نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

افزایش خطر ابتلا به آسیبهای کبدی با مصرف لوازم آرایش تقلبی

علی رغم وجود تمهیدات لازم در این زمینه از سوی وزارت بهداشت،درمان وآموزش عالی هر روز شاهد اخبار نگران کننده‌ای  در این خصوص هستیم. بطوریکه اخیرا خبری مبنی بر تولید محصولات آرایشی با استفاده از پسماند مرغ در سایت‌های خبری ،منتشر شده است . به گزارش خبرگزاریهای معتبر کشور افزایش سرانه مصرف این محصولات در کشور سبب شده است تا عده‌ای از افراد سودجو با استفاده از پسماند مرغ اقدام به تولید این محصولات در حومه شهر کرده و برای تولید نهایی آن را در اختیار کارگاه‌های زیرزمینی تکمیل کننده این تولیدات بگذارند.از آنجا که امکان کنترل کامل تمامی محصولات آرایشی موجود در بازار فروش نیست ،شاید بالا بردن آگاهی خریداران در این زمینه بهترین اقدام در زمینه کاهش خرید اینگونه اقلام باشد.

محصولات معتبر هم حساسیت زا هستند

دکتر محمد رضوانی، متخصص پوست،مو و زیبایی در خصوص عوارض مصرف این محصولات گفت:بطور کلی هر فراورده آرایشی ، ولو معتبر بی عارضه نیست. بطوریکه اگر شما روی جعبه محصول را بخوانید نوشته شده  «هایپو آلرژیک» یعنی کم حساسیت و نوشته نمی‌شود بدون حساسیت به معنای اینکه به هیچ وجه حساسیت نمی‌دهد. اگر کل جمعیت را در نظر بگیریم ،نمی‌توان فردی را پیدا نکرد که به هیچ ماده‌ای حساسیت نداشته باشد. پس در بهترین کیفیت هم شانس حساسیت وجود دارد.هرچه این کیفیت بهتر باشد شانس حساسیت کمتر است ولی هیچگاه مساوی صفر نیست.هر اندازه این کیفیت پایین تر باشد میزان حساسیت بیشتر است.این حساسیت می‌تواند علائمی مانند التهاب ،خارش و تورم را ایجاد کند.

عوارض محصولات تقلبی‌

وی افزود:در مورد محصولات تقلبی ،تنها حساسیت زا بودن ایجاد مشکل نمی‌کند،بلکه این محصولات حاوی مواد سمی هستند که برای بدن خطراتی دارند.بطور مثال در تولید رژلبهای تقلبی مقادیر زیادی سرب وجود دارد که این ماده با تجمع در بدن ،باعث بروز بیماریهای مختلف ریوی، کبدی و سایر مشکلات می‌شود به همان صورتی که اگر از راه استنشاق هوای آلوده  وارد بدن شود ایجاد مشکل میکند.در مورد استفاده از محصولات تقلبی نظیر پنکیک و کرم پودر هم باید گفت که به دلیل وجود چربیهای نامناسب در ترکیبات این محصولات امکان ایجاد آکنه وکمدون (جوش سر سیاه) را افزایش می‌دهند.

در مورد محصولات تقلبی ،تنها حساسیت زا بودن ایجاد مشکل نمی‌کند،بلکه این محصولات حاوی مواد سمی هستند که برای بدن خطراتی دارند

در برخی از موارد این محصولات حاوی مواد فتوسنستیو هستند. زمانیکه این مواد وارد محصول شوند پوست به نور آفتاب حساس تر می‌شود و ایجاد رنگدانه می‌کند.

احتمال خطر کوری در چشم

رضوانی در ادامه گفت: خطراتی که محصولات تقلبی در ناحیه چشم ایجاد می‌کنند،به مراتب خطرناک تر هستند. بطوریکه مواردی از حساسیت شدید چشمی و به دنبال آن کوری بر اثر مصرف ریملها و خط چشمهای تقلبی حاوی مواد میکروبی گزارش شده است  وبه دلیل نازک بودن پوست اطراف چشم این آسیب در این ناحیه وخامت بیشتری دارد.

رزین موجود در لاک ایجاد حساسیت زیادی در این ناحیه می‌کند و در مواردی یک سری از حساسیتها در پلک هم بر اثر مصرف لاکهای نامرغوب و تماس دست با پلک ایجاد می‌شود.استفاده از چسبهای تقلبی ناخن به دلیل ایجاد حساسیت و ایجاد عفونتهای میکروبی موجب پیدایش قارچ درناحیه ناخن و ورود این عفونتها به بدن می‌شود.

سرطان زا بودن  محصولات غیراستاندارد

دکتر رضوانی ضمن اشاره به امکان سرطان زا بودن این محصولات گفت: همانطورکه در مورد سوسیس و کالباس به دلیل وجود مواد نگهدارنده بحث سرطان زا بودن قطعی شد( که این ناشی از وجود نیترات در این فراورده ها است) در مورد مواد بکار رفته در لوازم آرایشی نظیر روغن پابا و حتی هیدروکینون بکار رفته در لک برها که استاندارد اروپا آن را حذف کرده است امکان ابتلا به سرطان افزایش می‌یابد، البته این مساله درصورت مصرف مداوم این محصولات ایجاد می‌شوند. بطوریکه مصرف هیدروکینون بیش از 6 ماه مجاز نیست.

پروتئین موجود در مرغ حساسیت زا است

این متخصص پوست ضمن اشاره به عوارض خطرناک پروتئین موجود در مرغ اظهار داشت: بطور طبیعی بدن مرغ حاوی پروتئینی خاص است که در برخی از افراد ایجاد حساسیت می‌کند،بطوریکه برخی از خانمها در هنگام تماس با گوشت مرغ و پاک کردن مرغ دچار عوارض پوستی در ناحیه دست می‌شوند. با توجه به این مساله تهیه لوازم آرایشی با چربی مرغ فوق العاده خطرساز بوده و در نواحی صورت که پوست بسیار لطیفی دارد،عوارض بیشتری ایجاد می‌کند.

نکات ضروری در مصرف محصولات آرایشی

وی در خصوص مصرف محصولات آرایشی نکات مهمی را مطرح کرده و گفت: در مصرف محصولات آرایشی نکته مهمی که باید مورد توجه قرار بگیرد کیفیت محصول است و هر اندازه مواد ناخالص کمتری در ترکیبات محصول باشد و پایه آن باکیفیت بالاتری تولید شده باشد،عوارض کمتری ایجاد می‌کند. افرادیکه پوست چرب و مستعد جوش دارند باید به این مساله توجه کنند که ترکیب فاقد چربی باشد. لازم به ذکر است محصول آرایشی هر اندازه هم که معتبر باشد نباید به مدت طولانی بر روی پوست قرار بگیرد.شستشوی پوست پس از مصرف این فراورده‌ها و استفاده از تونر پس از آن ضرورت دارد.

نکته دیگری که در آخر نیاز به تأکید دارد این است که منظور ما از مصرف محصولات آرایشی معتبر صرفا نمونه های خارجی موجود در بازار نیست بلکه بسیاری از برندهای داخلی معتبر به مراتب بهتر از محصولات ناشناخته خارجی هستند و اینکه صرفا افراد به دلیل خارجی بودن محصول اقدام به خریداری آن کنند اقدام مناسبی نیست.

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل