نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

نانوتیوب نیترید بُرُن از نانوتیوب کربن پیشی گرفت

 به گزارش ایرنا از ساینس، نانوتیوب های کربنی به دلیل استحکام و وزن ناچیز، کاربرد گسترده ای در ساخت بدنه هواپیما، اتومبیل و سفینه های فضایی دارند و در چند سال اخیر، دستاوردهای با ارزشی در این زمینه معرفی شدند. درحالی که کامپوزیت های نانوتیوب کربن توجه بسیاری از محققان را در سراسر جهان به خود جلب کرد، گروهی از محققان دانشگاه ایالتی نیویورک تحقیقاتی انجام دادند که نشان می دهد نانوتیوب نیترید برن در وزن معادل نانوتیوب کربن، استحکام بیشتری دارد.

می توان نیترید برن را مانند کربن به صورت یک لایه تک اتمی روی استوانه های میکروسکوپی قرار داد تا نانوتیوب تشکیل شود. یکی از مهمترین مزیت های نانوتیوب های نیترید برن نسبت به کربن این است که به خوبی روی پلیمر می چسبند و پیوند قوی برقرار می کنند.
یکی دیگر از مزیت های نانوتیوب های نیترید برن، پایداری بیشتر آن در دمای بالاست؛ به علاوه تابش نوترون را به راحتی جذب می کنند، بنابراین کاربرد فوق العاده ای در صنعت هوا فضا دارند.
مهمترین چالش در تولید نانوتیوب های نیترید برن، هزینه بالای آن است که تولید هرگرم آن حدود هزار دلار هزینه در بردارد؛ در حالی که تولید هرگرم نانوتیوب کربنی، بین 10 تا 20 دلار هزینه دارد.
محققان درباره کاهش قیمت این فناوری خوشبین هستند ؛ همانطور که هزینه تولید نانوتیوب کربنی نیز در ابتدا، هنگفت بود.
نتایج این تحقیقات در نشریه Applied Physics Letters منتشر شده است.

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل