روغن زیتون اصل با طعم مسکن

خواص بسیار مفید روغن زیتون برای همگان آشکار است اما امروزه یافتن نمونه خالص و استاندارد این روغن کمی دشوار است زیرا روغن های تقلبی بسیاری در بازار وجود دارند که تشخیص آنها از روغن های اصل و استاندارد کمی دشوار است. با این وجود به تازگی دانشمندان در طی تحقیقات خود موفق به ایجاد روشی شده اند که از طریق آن می توان این دو نوع روغن را شناسایی کرد. بر اساس نظر دانشمندان، مزه روغن زیتون طبیعی و خالص کاملا مشابه طعم قرص های ایبوپروفن است. ایبوپروفن مسکن بسیار رایجی است که در سراسر جهان برای کاهش درد های روزانه از آن استفاده می شود.

روغن زیتون اصل و خالص بسیار گران است و در عین حال روغن زیتون با کیفیت پایین بسیار ارزان است. از طرف دیگر تقلب کردن در تولید روغن زیتون نیز کاری آسان است که می تواند سود فراوانی را در پی داشته باشد به طوری که سال هاست که روغن زیتون یکی از اصلی ترین تولیدات کشاورزی با بیشترین میزان تقلب در اروپا شناخته می شد.

یکی از راه های مخلوط کردن روغن زیتون ارزان و بی کیفیت با نمونه خالص آن روشی است که با نام دئودوریزیشن (deodorization) شناخته می شود. این روش در واقع با جدا کردن ترکیبات معطر از روغن های دیگر مانند روغن زیتون های بی کیفیت، دانه های معطر و… آنها را شبیه به روغن زیتون اصلی می کند. با این حال این روش آثاری را بر جای می گذارد که یک شیمیدان به راحتی می تواند آنها را تشخیص دهد.

با این حال حتی شیمیدان ها نیز در محیطی غیر از محیط آزمایشگاه نمی توانند روغن های زیتون اصلی و تقلبی را از یکدیگر تفکیک کنند. با این حال باید بدانید که راه اصلی پی بردن به اصل بودن روغن زیتون های یک شرکت تنها مقایسه طعم و کیفیت آن با شرکت های دیگر نیست. بلکه شما می توانید با قرص ایبوپروفن نیز این پروسه را به انجام برسانید.

اولین کسانی که به مشابهت طعم این قرص ها با روغن زیتون پی بردند افرادی بودند که از قرص های ایبوپروفن به مقدار زیاد مصرف می کردند. با این حال محققان مرکز شیمی مونل (Monell) با بررسی انواع روغن زیتون به این نتیجه رسیدند که مصرف ایبوپروفن و روغن های زیتون، هر دو موجب سوزش گلو می شوند. با این وجود هیچ یک از ساختارهای این روغن مشابه داروی یاد شده نیست ولی مزه آنها بسیار شبیه به هم است.

بنابراین محققان پیشنهاد می کنند که اگر شما هم در اصل یا تقلبی بودن روغن زیتونی شک داشتید می توانید با مقایسه مزه آن با طعم ایبوپروفن به اصل بودن روغن پی ببرید.