نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

پژوهش در حوزه سلامت باید نیازی از مشکلات جامعه را برطرف کند

رییس شانزدهمین جشنواره ابوریحان بیرونی گفت: ارتقای تحقیقات با نگاه کیفی و جهت گیری پژوهش بعنوان دو هدف کلان در معاونت تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی ترسیم شده است. اعتقاد ما این است که پژوهش در حوزه سلامت باید بتواند نیازی از مشکلات جامعه را برطرف کند و پژوهشی که کاربردی نباشد و منجر به تولید ثروت نشود، در واقع پژوهش محسوب نمی‌شود.

به گزارش ایسنا، دکتر افشین زرقی، معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در شانزدهمین جشنواره پژوهشی ابوریحان بیرونی که در تالار امام خمینی (ره) دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی برگزار شد، اظهار کرد: بر اساس نقشه ترسیمی در این معاونت، ایده ارائه شده اگر طرح تحقیقاتی باشد، باید مسیر تولید و انتشار علم را طی کند که به مدیریت تحقیقات ارائه می‌شود و در نهایت خروجی آن ارائه مقاله با کیفیت است.

وی خاطرنشان کرد: چنانچه ایده‌ای به هر دلیلی امکان مقاله شدن را نداشته باشد، ولی جنبه کاربردی داشته و طرح فناورانه باشد، به مدیریت فناوری این معاونت ارجاع داده می‌شود تا پس از بررسی وارد برج فناوری (شرکت‌های دانش‌بنیان) و بازار شده و در مسیر تجاری سازی، تولید ثروت و اشتغال‌زایی قرار می‌گیرد.

دکتر زرقی از سایر اقدامات این معاونت به تشکیل اتاق فکری متشکل از پنج استاد پیشکسوت و توانمند در تخصص‌های علوم دارویی، دندانی، بالینی، جراحی و علوم پایه اشاره کرد و آن را راهکار مناسبی برای رسیدن به اهداف مورد نظر معاونت در حوزه اجرایی برشمرد.

وی با اشاره به عملکرد و دستاوردهای پژوهشی دانشگاه در یک سال گذشته اظهار کرد: دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در نظام رتبه‌بندی ملی وزارت بهداشت، رتبه دوم را در بین دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور کسب کرده است. بر اساس این رتبه‌بندی دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی سال 91 معادل 48 هزار و 900 امتیاز، سال 92 معادل 58 هزار و 92 امتیاز کسب کرد که در سال 93 این رقم به 70 هزار امتیاز رسیده است و این حاکی از رشد پژوهشی قابل توجه دانشگاه در دو سال گذشته است.

دکتر زرقی از تعداد مقالات بعنوان یک شاخص پژوهشی نام برد و گفت: به اعتقاد این معاونت، مقاله، ارزش پژوهشی محسوب نمی‌شود ولی می‌تواند بعنوان یک شاخص مطرح شود. باید گفت تعداد مقالات دانشگاه از 2400 در سال 91 به 2800 در سال 92 و 3200 مقاله در سال 93 رسید و امسال تاکنون این آمار به 3500 مقاله رسیده است.

وی با بیان این موضوع که در نظام رتبه‌بندی جدید وزارت بهداشت، عملکرد دانشگاه‌های تیپ یک در محورهای تولید علم، بودجه تخصیصی دانشگاه‌ها به پژوهش، زیرساختهای پژوهشی و توسعه ظرفیت‌های نیروی انسانی مورد ارزشیابی قرار می‌گیرد، خاطرنشان کرد: جهت گیری دانشگاه از نظر امتیازگیری باید منطبق بر نظام جدید باشد؛ بر اساس رتبه‌بندی در نظام جدید 3500 مقاله داریم که یک هزار و 966 مقاله ISI هستند. در این نظام مقالات کیفی مد نظر قرار می‌گیرند و شمارش می‌شوند.

وی افزود: به گزارش مجله تامسون رویترز، دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی 6.2 درصد مقالات کل کشور را دارا است، بنابراین از هر پنج مقاله‌ای که در کشور چاپ می‌شود، یک مقاله مربوط به دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی است.

دکتر زرقی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: نگاه دانشگاه به مسائل پژوهشی نگاهی ملی با افقی بین‌المللی است و با این دیدگاه تلاش می‌کنیم تا پژوهشگران برتر را رصد کنیم.

وی افزود: بر اساس نظام رتبه‌بندی سایمگو( نظام معتبر بین‌المللی) در سال 2014 رتبه دهم را در بین دانشگاه‌های کل علوم پزشکی کشور و در سال 2015 با دو پله رشد رتبه هشتم را کسب کرده‌ایم. در نظام رتبه‌بندی بین‌المللی ESI نیز رتبه 643 را از آن خود کرده و رتبه دوم را در اختیار داریم.

رییس شانزدهمین جشنواره ابوریحان بیرونی خاطرنشان کرد: امسال برای اولین بار وارد نظام رتبه‌بندی لایدن که کیفی‌ترین نظام رتبه‌بندی در دانشگاه‌هاست، شده‌ایم؛ بر اساس این رتبه‌بندی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با رتبه 742 در جایگاه دوم کشوری و دانشگاه علوم پزشکی تهران با 735 در رتبه اول قرار دارند. همچنین بر اساس نظام رتبه‌بندی وبومتریکس بیشترین رشد را در بین دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور داشته‌ایم و مقام دوم را کسب کردیم.

وی توانمندسازی را یکی از مهمترین برنامه‌های اجرایی معاونت تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی برشمرد که بر اساس آن برگزاری کارگاه‌های توانمندسازی برای دانشجویان، اعضای هیات علمی و اساتید در دستور کار معاونت قرار گرفت و سال گذشته 225 کارگاه در این راستا برگزار شد.

دکتر زرقی برگزاری کارگاه‌های توانمندسازی، ایجاد مرکز ویرایش مقاله، کارگاه‌های بلند مدت و کوتاه مدت، فعال کردن واحدهای توسعه تحقیقات بالینی، چاپ مجلات و توانمندسازی سردبیران نشریات علمی دانشگاه را از دیگر فعالیتهای این معاونت عنوان کرد.

معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه با اشاره به ارائه تسهیلات حمایتی به پژوهشگران گفت: در سال 94 تسهیلات حمایتی دانشگاه از مقالات کیفی حدود 100 درصد افزایش یافته است که افزایش حق‌التشویق مقالات، اعطای پژوهانه به پژوهشگران جوان زیر 35 سال، حمایت از پژوهشگران دارای h-indx بالا، حمایت از دانشکده‌ها و مراکز تحقیقاتی، حمایت مالی از نشریات، افزایش تسهیلات شرکت در کنگره‌های خارج از کشور، حق‌التالیف کتاب و ترجمه و … از آن جمله است.

دکتر زرقی وظیفه معاونت تحقیقات و فناوری دانشگاه را حمایت، هدایت و نظارت عنوان کرد و یادآور شد: با طرح برون‌سپاری، اختیارات به دانشکده‌ها واگذار شد که این طرح امسال نسبت به سال گذشته از سه دانشکده به پنج دانشکده افزایش یافته است و تصمیمات به عهده دانشکده‌ها است.

رییس شانزدهمین جشنواره ابوریحان بیرونی همچنین از سایر اقدامات این معاونت در یک سال گذشته به ایجاد فروشگاه کتاب و ارائه محصولات دانشگاه با آرم دانشگاه و رونمایی از بزرگترین اتاق تمیز کشور اشاره کرد.

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل