شناسائی تپه های یخی در مریخ

پژوهشگران و ستاره شناسان از ابتدای مطالعات مریخ ، و همزمان با پیشرفت تکنولوژی های فضائی جهت مشاهده سطح سیاره سرخ با تلسکوپ ، احتمال وجود آب در مریخ را مطرح کرده و همواره به دنبال شواهدی برای اثبات این نظریه بوده اند .

از سوی دیگر مطالعات انجام شده ، تاکنون نتوانسته است منابع  آب در مریخ را شناسائی کند و البته برخی از پژوهشگران اعتقاد دارند منابع آب یخزده در زیر لایه های سطحی قطب های مریخ وجود دارد .

مطالعات جدید پژوهشگران سازمان فضائی اروپا ESA در حوزه مطالعات مریخ ، نشان دهنده وجود تپه های خاصی در مریخ است که انواع مشابه آن در زمین وجود داشته و دانشمندان اعتقاد دارند  احتمالا در زیر این لایه ها ، منابع یخزده آب وجود داشته باشد .

تصویر فوق نشان دهنده نمائی اریب از  جنوبی ترین بخش سلسله تپه های واقع در نیمکره شمالی مریخ است که به Phlegra شهرت دارد . این تصویر که دارای کیفیت بسیار بالائی است ، توسط دوربین های پروژه اکتشاف مریخ متعلق به سازمان فضائی اتحادیه اروپا دریافت شده و میزان وضوح آن 15 متر در هر پیکسل است .

پژوهشگران اعتقاد دارند که این تپه های مدور دارای منابع آب یخزده ای هستند که در دوره یخبندان مریخ در حدود چند صد میلیون سال پیش تشکیل شده اند .

باید به این موضوع نیز توجه داشت که مجور چرخشی مریخ نیز دقیقا همانند زمین دارای انحنا بوده و لنگر دارد . این موضوع در دراز مدت تاثیرات خود را بر شرایط اقلیمی این سیاره طی میلیون ها ایجاد کرده است .

از آن جائی که امروزه هیچ اثری از یخچال های طبیعی در مدارهای میانی سطح مریخ وجود ندارد ، پژوهشگران با بررسی شواهد ساختار سطح مریخ و فرم و شکل تپه های منطقه Phlegra  ، احتمال می دهند این مناطق دارای یخچال های طبیعی منجمد بوده و در زیر سطح این سیاره و در عمق حداقل بیست متری یخ چال های طبیعی منجمد  قرار داشته باشند .

نوع آوار و خاک هایی که در پایه برخی از تپه های مریخ مشاهده می شود ، دقیقا مشابه نمونه های موجود در کره زمین است که یخ های زیر سطحی سبب ایجاد آوار و نا همواری در لایه های سطحی شده است .  

این پژوهش ها از این نظر دارای اهمیت است که دانشمندان در پی یافتن این موضوع هستند که چگونه سیاره مریخ با دارا بودن آب و هوائی مرطوب و گرم به شرایط فعلی درآمده که بسیار سرد و خشک است . به همین دلیل کسب هر نوع اطلاعاتی در مورد این که آب های موجود در این سیاره به چه صورت نابود شده است و چه مقدار از آن به صورت مایع یا منجمد وجود دارد ، بسیار با اهمیت محسوب شده و موضوع کشف آب در مریخ می تواند در مطالعات فضائی بسیار تاثیر گذار بوده و نقش مهمی در مطالعات آینده و اکتشافات مریخ ایفا کند .

منبع

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا