مصرف بهینه و مدیریت توزیع آب با شیر هوشمند

به گفته فاضل مکاریان فرد جهرمی، مجری این طرح، آب مهمترین پیش نیاز کشاورزی محسوب می شود. متاسفانه هم اکنون کمبود منابع آب و کاهش آن یکی از مشکل های اصلی اغلب کشورها است. این مساله در کشورهای واقع در مناطق گرم، خشک و کم باران بیشتر احساس می شود. در کشور ما نیز 90 درصد از آب مورد استفاده به بخش کشاورزی مربوط می شود.

وی گفت: تهیه آب برای آبیاری در بخش کشاورزی یکی از اولویت های مهم در مدیریت آب کشاورزی در هر کشور است اما این اولویت با چالش جدی بحران آب در بخش کشاورزی روبرو است که تنها راه کار پیش رو افزایش بازدهی و ترویج و آموزش فرهنگ آبیاری نوین با استفاده از فناوری‌های روز در حوزه کنترل آب و اتوماسیون در این بخش است.

وی اظهار کرد: در کشور ما میزان بهره وری در بخش کشاورزی به دلیل استقبال کم کشاورزان و باغداران از راه کارهای به روز و آبیاری به روش مکانیزه، به دلیل قیمت زیاد تمام شده طرح ها پایین است. این خود موجب برداشت بی رویه آب از سفره های آب زیر زمینی و منابع آب پشت سده ها شده است.

وی افزود: از جمله اهداف کلی استفاده از شیر آب هوشمند کشاورزی، مصرف بهینه آب و مدیریت توزیع آن به صورت کلی و بخشی در قسمت های مختلف کشاورزی است تا موجب مصرف بهینه آب و افزایش بهره وری در منابع آب و انرژی شود و وابستگی به اپراتور انسانی را کاهش دهد و در نهایت هزینه تمام شده تولید محصولات کشاورزی را کاهش دهد.

از جمله اهداف کلی استفاده از شیر آب هوشمند کشاورزی، مصرف بهینه آب و مدیریت توزیع آن به صورت کلی و بخشی در قسمت های مختلف کشاورزی است

وی بیان کرد: دسترسی مدیریت شده به تغییرات زمان آبیاری و نسبت انتقال آب، وابستگی نداشتن به اپراتور در تمامی مراحل آبیاری، صرفه جویی در هزینه خرید ونگهداری شیرآلات آبیاری، مدیریت میزان آبیاری با توجه به نوع محصول  تحت آبیاری، وابستگی نداشتن به سیستم مانیتورینگ دایمی برای آبیاری، استفاده از شیر آب به جای سه راه و دو شیر کشابی برای انتقال مسیر آب، کنترل زمان تقسیم حقابه بین باغ ها و مزرعه ها با چاه آب مشترک، تنظیم فشار و جریان آب ورودی به شیر آب با توجه به نوع و اندازه لوله، استفاده بهینه انرژی به دلیل استفاده از پنل خورشیدی به عنوان منبع انرژی از جمله مزایای استفاده از این دستگاه است.

وی اطمینان از منبع انرژی پشتیبانی دستگاه با استفاده از باتری لیتیومی، کنترل و تغییر مدت زمان آبیاری و انحراف آب توسط کنترلر همراه کاربر، اطمینان از دسترسی کنترل شده به منو تنظیمات با قفل الکترونیکی، امکان کنترل دستگاه توسط سنسور رطوبت سنج خاک برای تعیین زمان آبیاری، امکان کنترل و راه اندازی پمپ آب با سیستم مدیریت از راه دور(sms)، امکان کنترل زمان آبیاری با تایمر میکرو برای کاهش تلفات آب در شبانه روز، مدیریت آبیاری ورودی و بخشی برای افزایش راندمان بهره وری آب کشاروزی، استفاده به صورت سیستم ترکیبی درصد سم و کود حلال با آب برای کشاورزی را از دیگر مزایای این دستگاه برشمرد.

وی به موارد کارایی این دستگاه اشاره کرد و در این خصوص گفت: استفاده در تقسیم سهمیه آب باغ ها و مزرعه ها با چاه آب مشترک برای آبیاری( بدون حضور اپراتور)، استفاده در آبیاری ردیف های فرعی در باغ ها، مزرعه ها برای کنترل میزان آبیاری با توجه به نوع محصول، استفاده در سیستم توزیع کود و سم حلال با آب به صورت نسبت درصدی در باغ ها و مزرعه‌ها، مدیریت میزان و مکان آبیاری درخواستی باغ ها، مزرعه ها و گلخانه های بزرگ، کاربرد در مدیریت کنترل آبیاری با توجه به شیب زمین در باغ ها و مزرعه ها، کابرد در آبرسانی به صورت کنترل شده به قسمت های مختلف صنایع، دسترسی به منو تنظیمات تنها با اطلاع از پسورد ورودی رابط بین دستگاه کنترل همراه کاربر و شیر آب، امکان تنظیم فشار و جریان آب ورودی به خط لوله با توجه به سایز و نوع لوله انتقالی از جمله موارد کاربرد این دستگاه است.

وی در پایان گفت: این طرح می تواند فقط به صورت سه راه آب، انحراف آب به مسیر فرعی، انحراف آب به مسیر اصلی، باز و بسته نگه داشتن مسیر وردی، ترکیب دو ورودی و انتقال به خروجی و تنظیم فشار و جریان آب وردی استفاده شود.

 

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا