مطالعه ماده تاریک در مدار زمین

سازمان فضائی چین در هفته گذشته موفق شد تا نخستین تلسکوپ فضائی طراحی شده برای مطالعه ماده تاریک در گیتی را به فضا پرتاب کند . این ماموریت بخشی از برنامه ماهواره ای ویژه ای است که با هدف پژوهش های علمی انجام شده و تا پایان سال 2016 میلادی ادامه خواهد داشت .

بر اساس گزارش های رسمی منتشر شده در این رابطه ، ماهواره کاوشگر ذرات ماده سیاه The Dark Matter Particle Explorer Satellite ضبح روز پنج شنبه به وسیله یک راکت لانگ مارچ 2 دی Long March 2-D از پایگاه فضائی جیو کوان Jiuquan Satellite Launch Center در استان گانزو واقع در شمال غرب کشور چین به ماموریت فرستاده شد .

این ماهواره در حدود یک هزار و 900 کیلو گرم وزن داشته و در ارتفاع 500 کیلومتری از زمین در مدار قرار گرفته است . ماموریت اصلی این تلسکوپ فضائی ، مطالعه مسیر ، انرژی و و بار الکتریکی ذرات پر انرژی در فضا عنوان شده است .

بر اساس برنامه ریزی های انجام شده ، این تلسکوپ در دو سال نخست ماموریت خود به بررسی جهت و مسیر ماده تاریک پرداخته و در ادامه پس از شناسائی مناطق مورد نظر ، بر مطالعه روی این مناطق تمرکز خواهد کرد .