نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

بر هم خوردن الگوی گسترش گیاهی با آغاز کشاورزی

تیمی از دانشمندان در حال مطالعه و بررسی بقایای فسیل هایی هستند که تاریخ قدیمی ترین آن ها به 300 میلیون سال باز می گردد . هدف اصلی پژوهشگران از این مطالعات ، تجزیه و تحلیل و آنالیز الگوهای شکل گیری تقسیم و تکثر حیوانات و جانوران در کره زمین است .

این موضوع نشان می دهد که انسان و فعالیت های وی چه تاثیر بزرگ و شگرفی بر ساختار محیط زیست دارد . به عقیده دانشمندان ، فعالیت های انسان سبب ایجاد موانعی جدی در گسترش و تنوع زیستی گونه های جانوری و گیاهی در سراسر جهان دارد .

بر اساس این تحقیقات مشخص شد الگوی گسترش و تنوع گیاهی و جانوری موجود در کره زمین از حدود 300 میلیون سال پیش تا دورانی برابر با 6 هزار سال قبل که انسان هوشمند تقریبا در سراسر دنیا وارد عصر کشاورزی شد ، یکسان بوده و بعد از آغاز کشاورزی و اهلی کردن حیوانات توسط انسان که همراه با انتخاب و تکثیر انواع خاص و ویژه ای از جانوران و گیاهان به صورت گسترده ای بود ف الگوی تنوع زیستی حاکم بر محیط زیست کره زمین دچار تغییر شده است .

باید در نظر داشت که برخی از گونه های گیاهان به طور طبیعی در کنار یکدیگر وجود نداشته و به ندرت در یک منطقه می رویند و این موضوع به عوامل مختلف زیستی و رقابتی ویژه آن گونه ها ارتباط داشته و موجب شکل گیری منابع خاص هر منطقه می شده است .

پژوهشگران در این مطالعات دریافتند که از حدود 300 میلیون سال پیش تا بازه زمانی برابر با 6 هزار سال پیش تراکم گونه های گیاهی دارای تناوب های فرکانسی بالاتری بود . از این دوره به بعد و همزمان با دخالت انسان ، برخی از گونه ها با رشد تراکمی رو به رو شده و تعادل پیشین را بر هم زدند .

در همین زمینه اس کاتلین لیون S. Kathleen Lyons ، زیست باستان شناس موزه تاریخ طبیعی اسمیتسونیان Smithsonian’s National Museum of Natural History که از اعضای این تیم پزوهشی محسوب می شود در نشستی ویژه در دانشگاه ورمونت University of Vermont  اعلام کرد : " این موضوع نشان می دهد که انسان و فعالیت های وی چه تاثیر بزرگ و شگرفی بر ساختار محیط زیست دارد . به عقیده ما ، فعالیت های انسان سبب ایجاد موانعی جدی در گسترش و تنوع زیستی گونه های جانوری و گیاهی در سراسر جهان دارد . "

 

مترجم: احسان محمدحسینی

 

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل