نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

ارتباط سلامت سالمندان وسطح کیفی سبك زندگی آنها

امروزه متخصصان سلامت، سبك زندگی را یكی از مهم ترین عوامل موثر بر سلامتی می دانند. با شناخت و آگاهی از سبك زندگی می توان به تغییر و اصلاح آن پرداخت و با بسیاری از عوامل خطـرسازی كه جزء مهم ترین عوامل مرگ و مـیر هستـند، مقابله كرد. سبك زندگی در دوران سالمندی، تاثیر بسزایی بر سلامت و درك سالمندان از دوران سالمندی آنها دارد. بر همین اساس، مطالعه ای با هدف تعیین سطح سبك زندگی سالمندان در شهر شیراز انجام گردید.

با وجود این كه سبك زندگی سالمندان در سطح مطلوب قرار دارد، مداخلاتی با هدف افزایش آگاهی سالمندان در خصوص بهبود وضعیت سبك زندگی، به خصوص در حیطه تغذیه، امری ضروری به نظر می رسد.

روش بررسی مورد استفاده توسط محققان به این ترتیب بود که در این مطالعه توصیفی تحلیلی، ۱۱۰ نفر از سالمندان عضو كانون های سالمند شهر شیراز مورد مطالعه قرار گرفتند. مشخصات دموگرافیك و اطلاعات سبك زندگی مربوط به سالمندان به وسیله پرسشنامه ای كه روایی و پایایی آن مورد تایید قرار گرفته است، جمع آوری شد. پس از این مرحله، اطلاعات به دست آمده پس از ورود به نرم افزار SPSS نسخه 20 با استفاده از آمار توصیفی و استنباطی (تی مستقل، آنالیز واریانس یك طرفه، آزمون كای اسكوئر) تجزیه و تحلیل گردیدند.

یافته های این مطالعات نشان دادند که میانگین نمره سبك زندگی سالمندان 58/ 7 ± 33/ 154 بود كه حاكی از سبك زندگی مطلوب است كه البته این آمار در دو جنس، اختلاف معنی داری را نشان نداد. آزمون كای اسكوئر نشان داد بین حیطه روابط فردی، اجتماعی و جنس رابطه معناداری وجود داشت هم چنین نتایج نشان داد كه بین حیطه پیشگیری با متغیر جنس رابطه معناداری وجود دارد

به این ترتیب می توان این گونه نتیجه گیری کرد که با وجود این كه سبك زندگی سالمندان در سطح مطلوب قرار دارد، مداخلاتی با هدف افزایش آگاهی سالمندان در خصوص بهبود وضعیت سبك زندگی، به خصوص در حیطه تغذیه، امری ضروری به نظر می رسد. افزایش آگاهی افراد سالمند از بیماری های مزمن می تواند به سالمندان در درك پیامد های بالقوه ناشی از عملكرد خود و نیز تشویق آنها به تغییر در شیوه زندگی موثر باشد.

منبع: عباس شمس الدینی لری، كیمیا پورمحمدی، ویدا كشتكاران، صادق احمدی، محمد رضا پور احمدی، 1394. بررسی سطح سبك زندگی سالمندان شهر شیراز، فصلنامه پژوهش های سلامت محور، سال اول، شماره 1.

لینک منبع

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل