نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

سایه روشن های حاکمیت بالینی در بیمارستان ها

حاكمیت بالینی چارچوبی است كه در آن سازمان های ارایه دهنده خدمات بالینی، در قبال بهبود دایمی كیفیت پاسخگو بوده و با ایجاد محیطی كه در آن تعالی خدمات بالینی شكوفا می شود به صیانت از استانداردهای عالی خدمت می پردازند. با توجه به این كه بیش از نیم دهه است رویكرد حاكمیت بالینی به بیمارستان های ایران معرفی شده است و كاركنان بالینی نقش بسیار مهمی در اجرا و ساماندهی آن دارند؛ لذا این مطالعه با هدف ارزیابی نگرش كاركنان بالینی نسبت به حاكمیت بالینی، موانع، عوامل تسهیل كننده و پیامدهای اجرا و ساماندهی این رویكرد انجام شده است.

با توجه به این كه اجرای حاكمیت بالینی پیچیده و پویا است اجرا و ساماندهی موفق آن نیازمند یك برنامه استراتژیك متناسب با ساختار، موقعیت و امكانات بیمارستان های ایران و بر اساس موانع و عوامل تسهیل كننده و پیامدهای سازنده آن است..

به تازگی پژوهشی در این زمینه انجام شده است که این تحقیق یك مطالعه توصیفی تحلیلی بود كه به شیوه مقطعی در یك بیمارستان وابسته به دانشگاه علوم پزشكی كرمان در سال ۱۳۹۳ انجام شده است. داده ها با استفاده از یك پرسشنامه محقق ساخته و پنج بخشی (مشخصات دموگرافیك، نگرش، موانع، عوامل تسهیل كننده و پیامدهای حاكمیت بالینی) جمع آوری شدند.

در ادامه کار، نمونه گیری به روش سرشماری انجام گرفت و ۱۴۷ نفر از پرسنل بالینی در مطالعه شركت كردند. از آمار توصیفی (درصد، میانگین و انحراف معیار) و آمار تحلیلی (آزمون t مستقل، تحلیل واریانس و ضریب هم بستگی پیرسون) ﺍﺳﺘﻔﺎﺩﻩ گردید. ﺑﺮﺍﯼ ﺗﺠﺰﯾﻪ ﻭ ﺗﺤﻠﯿﻞ ﺩﺍﺩﻩ ﻫﺎ ﺍﺯ ﻧﺮﻡ ﺍﻓﺰﺍﺭ SPSS نسخه 20 استفاده شد.

نتایج نشان داد 5/73% از کارکنان سابقه شركت در برنامه های آموزشی حاكمیت بالینی را داشتند. نگرش كاركنان بالینی نسبت به حاكمیت بالینی در حد متوسط بود (21/ 1± 18/ 3). هم چنین موانع، عوامل تسهیل كننده و پیامدهای حاكمیت بالینی نیز در حد متوسطی بودند.

بزرگ ترین مانع از دیدگاه كاركنان افزایش كاغذ بازی، مقررات و تشریفات اداری (91/ 1±01/ 4) بود، مهم ترین فاكتور تسهیل كننده برنامه های آموزشی مانند سمینارها و كارگاه ها و مهم ترین پیامد حاكمیت بالینی جلوگیری از اشتباهات و خطاها در مسیر ارایه خدمات و یادگیری از آنها بودند.

با توجه به این كه اجرای حاكمیت بالینی پیچیده و پویا است اجرا و ساماندهی موفق آن نیازمند یك برنامه استراتژیك متناسب با ساختار، موقعیت و امكانات بیمارستان های ایران و بر اساس موانع و عوامل تسهیل كننده و پیامدهای سازنده آن است.

منبع: جمیله فرخ زادیان، پروین منگلیان شهربابكی، 1394. ارزیابی نگرش كاركنان نسبت به حاكمیت بالینی، موانع، عوامل تسهیل كننده و پیامدهای این رویكرد، فصلنامه پژوهش های سلامت محور، سال اول، شماره 1.

لینک منبع

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل