بر اساس تعریف جدید صاحب نظران از مفهوم كم توانی ذهنی، می توان برخی رفتارهای افراد حاضر این گروه از جامعه را بهبود بخشید، بنابراین ﭘﮋوﻫشی با هدف بررسی اثربخشی موسیقی ملایم هنگام انجام فعالیت های حرفه ای بر بهبود عملكرد شغلی، خود كارآمدی و رفتار سازشی دختران كم توان ذهنی انجام شده است.
پخش موسیقی ملایم هنگام انجام فعالیت های حرفه ای می تواند بر بهبود عملكرد شغلی، خود كارآمدی و رفتار سازشی دختران كم توان ذهنی موثر باشد..
در این تحقیقات تعداد 40 دانش آموز دختر كم توان ذهنی از میان جامعه كم توان ذهنی آموزش پذیر مدارس حرفه ای دخترانه شهر تبریز به شیوه نمونه گیری در دسترس انتخاب و در 2 گروه آزمایشی و گواه گمارده شدند (هر گروه 20 نفر) و از ابزارهای مقیاس خود كارآمدی شرر، آزمون عملكرد حرفه ای كودكان كم توان ذهنی و مقیاس رفتار سازشی واینلند، برای جمع آوری داده ها استفاده شد.
نتایج این پژوهش نشان داد موسیقی ملایم هنگام انجام فعالیت های حرفه ای موجب بهبود عملكرد شغلی، خود كارآمدی و رفتار سازشی دختران كم توان ذهنی می شود و باید استفاده از آن را به عنوان یک گزینه مناسب، جدی گرفت.
نتایج به دست آمده از تحلیل داده های این پژوهش، نشان داد كه برخی مهارت های اجتماعی را می توان به دختران كم توان ذهنی آموزش داد و در این میان، موسیقی یكی از روش هایی است كه می تواند در تسهیل این آموزش موثر واقع شود. محققان در این پژوهش دریافتند که پخش موسیقی ملایم هنگام انجام فعالیت های حرفه ای می تواند بر بهبود عملكرد شغلی، خود كارآمدی و رفتار سازشی دختران كم توان ذهنی موثر باشد.
منبع: سولماز پورناصح، زینب خانجانی، 1394. بررسی اثربخشی موسیقی ملایم در حین انجام فعالیت های حرفه ای بر بهبود عملكرد شغلی، خود كارآمدی و رفتار سازشی دختران كم توان ذهنی، ماهنامه تعلیم و تربیت استثنایی، سال پانزدهم، شماره 133.
No tags for this post.