نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

كاربرد آموزش ارتباط كاركردی در حوزه ناتوانی های رشدی

به تازگی پژوهشگران ایرانی به انجام تحقیقاتی علمی در زمینه آموزش ارتباط كاركردی در حوزه ناتوانی های رشدی دست زده اند و در این مطالعه به تاریخچه، توصیف ویژگی ها، مبانی نظری و پشتوانه تجربی این رویكرد درمانی پرداخته اند.

شیوه مناسب آموزش ارتباط كاركردی برای هر فرد، به وسیله نتایج ارزیابی كاركردی و تحلیل كاركردی مشكل رفتاری موردنظر تعیین می شود..

مشكلات رفتاری دانش آموزان یكی از موانع اصلی در فرآیند آموزش است كه بر كیفیت زندگی این دانش آموزان و خانواده های آنها نیز تاثیر مخربی دارد. آموزش ارتباط كاركردی، یكی از رویكردهای رفتاری در حوزه آموزش ویژه است كه طی چند دهه گذشته مبانی نظری و شواهد تجربی بالایی از آن حمایت كرده اند. شیوه مناسب آموزش ارتباط كاركردی برای هر فرد، به وسیله نتایج ارزیابی كاركردی و تحلیل كاركردی مشكل رفتاری موردنظر تعیین می شود.

حال در این مطالعه، تاریخچه این نوع از آموزش در کشور ما مد نظر قرار گرفته و مورد بررسی قرار گرفته است. این تحقیقات نشان از این داشته است که ترویج آموزش این روش می تواند به خوبی برای والدین کودکان استثنایی مفید واقع شده و به رشد این کودکان و پیشرفت آنها نیز کمک شایانی کند.

منبع: سید محمد صبور ابراهیمی، 1394. كاربرد آموزش ارتباط كاركردی در حوزه ناتوانی های رشدی، ماهنامه تعلیم و تربیت استثنایی، سال پانزدهم، شماره 133.

لینک منبع

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل