11 مورد از فواید اثبات شده انار

تاکنون پژوهشهای گوناگونی در مورد اثرات سودمند این میوه به انجام رسیده است که در ادامه به بررسی یازده مورد از آنها می پردازیم.

1- انار حاوی مواد مغذی مهم است:

یک فنجان انار 7 گرم فیبر و 3 گرم پروتئین دارد و 30 درصد آن از ویتامین C، 36 درصد ویتامین K، 16 درصد فولات و 12 درصد پتاسیم تشکیل شده است. با این حال باید توجه داشت که یک فنجان انار شیرین، حاوی 24 گرم قند و 144 کالری نیز هست.

2- انار حاوی دو ترکیب گیاهی با خواص دارویی قدرتمند است:

یکی از ترکیبات دارویی انار آنتی اکسیدان بسیار قوی موجود در آب انار و پوست آن می‌باشد که سه برابر بیشتر از چای سبز است و دیگری یک اسید چرب به نام پونیسیک اسید است که فقط در انار یافت می‌شود و به عنوان روغن دانه انار شناخته شده است و اثرات بیولوژیکی قوی دارد.

3- انار اثرات ضد التهابی قابل توجهی دارد:

بیماری قلبی، سرطان، دیابت نوع 2، آلزایمر و حتی چاقی از انواع التهابات مزمن به شمار می‌روند که بسیار کشنده هستند. خواص آنتی‌اکسیدانی انار اثرات ضد التهابی بسیار قوی دارد و می‌تواند التهابات دستگاه گوارش، سرطان پستان و سلولهای سرطانی روده بزرگ را کاهش دهد.

یک مطالعه روی بیماران دیابتی نشان داد که 250 میلی‌لیتر آب انار در روز به مدت 12 هفته می‌تواند التهابات این بیماران را به نسبت خوبی کاهش دهد.

4- انار می‌تواند به مبارزه با سرطان پروستات کمک کند:

یکی از شایع‌ترین انواع سرطان در مردان سرطان پروستات است. مطالعات آزمایشگاهی نشان داده‌اند که عصاره انار می‌تواند به کاهش سرعت تکثیر سلولهای سرطانی و حتی از بین بردن آنها کمک کند.

5- انار ممکن است در برابر سرطان پستان مفید باشد:

مطالعات نشان داده‌اند که عصاره انار می‌تواند در مهار تکثیر سلولهای سرطان پستان کمک کننده باشد. با این حال این مطالعات محدود به شرایط آزمایشگاه بوده و برای اثبات آن به تحقیقات بیشتری نیاز است.

6- انار ممکن است در کاهش فشار خون بالا نقش داشته باشد:

یکی از عواملی که سبب حملات قلبی و سکته مغزی می‌شود، فشار خون بالا است. در یک مطالعه نشان داده شده است که مصرف 150 میلی‌لیتر آب انار در هر روز به مدت 2 هفته، سبب کاهش قابل توجهی در فشار خون بالا می‌شود.

7- انار ممکن است به مبارزه با ورم مفاصل کمک کند:

آرتروز یکی از شایع‌ترین بیماری‌های سراسر جهان بوده و بسیاری از افراد از انواع مختلف این بیماری که بیشتر آنها شامل نوعی التهاب در مفاصل هستند رنج می‌برند. با توجه به اینکه انار حاوی ترکیبات گیاهی با اثرات ضد التهابی قوی است، احتمال دارد در درمان آرتروز کمک کننده باشد.

مطالعات نشان داده‌اند که انار می‌تواند مانع فعالیت آنزیم‌هایی شود که در آسیب مفاصل نقش دارند. با این حال این مطالعات روی موش آزمایش شده و در مورد انسان هنوز به تحقیقات بیشتری نیاز است.

8- آب انار ممکن است خطر ابتلا به بیماری قلبی را کاهش دهد:

بیماری‌های قلبی در حال حاضر یکی از شایع‌ترین علل مرگ زودرس در جهان به شمار می‌روند. پژوهشگران بر این باورند که پونیسیک اسید موجود در انار ممکن است به کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی کمک کند. در یک مطالعه که روی 51 نفر با کلسترول و تری‌گلیسیرید بالا انجام شد، شواهدی به دست آمد که نشان می‌داد تری‌گلیسیرید این افراد پس از مصرف 800 میلی‌گرم روغن انار به مدت چهار هفته به طور قابل توجهی کاهش یافته است.

تحقیقات دیگری نیز نشان داده است که مصرف آب انار در کاهش کلسترول بد و اکسیداسیون ذرات آن که یکی از مراحل کلیدی ابتلا به بیماری‌های قلبی است نقش مهمی دارد.

9- انار می‌تواند به مبارزه با باکتری و عفونت‌های قارچی کمک کند:

انار می‌تواند در مبارزه با میکروارگانیسم‌های مضر و برخی از باکتری‌ها سودمند بوده و اثرات ضد باکتری و ضد قارچی آن می‌تواند در جلوگیری از عفونت و التهاب دهان و لثه مفید باشد.

10- انار ممکن است به بهبود قدرت حافظه کمک کند:

مطالعاتی که روی 28 نفر سالمند انجام شده نشان می‌دهد انار می‌تواند در بهبود قدرت حافظه کمک کننده باشد. نتایج به دست آمده حاکی از آن است که 237 میلی‌لیتر آب انار در روز می‌تواند به میزان قابل توجهی در بهبود حافظه کلامی و بصری نقش داشته باشد.

11- انار ممکن است عملکرد شخص در انجام تمرینات ورزشی را بهبود بخشد:

انار سرشار از نیترات است که اگر در رژیم غذایی گنجانده شود، می‌تواند به بهبود عملکرد شخص در انجام تمرینات ورزشی کمک کند. در یک مطالعه روی 12 ورزشکار نشان داده شد که مصرف 1 گرم انار نیم ساعت قبل از راه رفتن روی تردمیل، جریان خون این افراد را به اندازه قابل توجهی افزایش می‌دهد و افزایش جریان خون منجر به کاهش خستگی و بهبود عملکرد ورزشی می‌شود.

با اینکه این خواص در مورد انار اثبات شده است اما هنوز برای روشن شدن زوایای کامل مزایای این میوه به تحقیقات بیشتری نیاز است.

منبع

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا