نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

تجزیه پساب کارخانه های نساجی با روشی نوین و غیر سمی

دکتر مهسا رضایی،دکترای نانو شیمی و مجری این طرح در گفت وگو با خبرنگار سینا پرس گفت: رنگ های آزو در صنایع مختلف از جمله پوشاک، مواد دارویی، آرایشی و غذایی مورد استفاده هستند. این رنگ ها به علت سمی و سرطان زا بودن عامل تهدید کننده ای برای محیط زیست محسوب می شوند بنابراین تجزیه این رنگ ها به گونه های غیر سمی از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

وی افزود: هم اکنون روش های مختلفی مانند تجزیه فوتو شیمیایی، تجزیه بیو شیمیایی و اکسیداسیون کاتالیستی در حضور هوا برای تجزیه این رنگ ها استفاده شده است. من در این فناوری از نانو کاتالیزگرهای پلی اکسومولیبداتی به منظور تخریب رنگ‌های سمی آزوی موجود در پساب کارخانه ها در مجاورت هوا و شرایط محیط استفاده کرده ام.

وی اظهار کرد: در این فرایند که نسبت به روش های پیشین مقرون به صرفه تر است و رنگ های سمی به گونه های غیر سمی تبدیل می شوند. نانو کاتالیزگرهای تهیه شده فعالیت قابل توجه ای دارند و به علت ناهمگن بودن به سادگی پس از واکنش از مخلوط جدا می شوند و بدون از دست رفتن فعالیت شان مجددا در واکنش مورد استفاده قرار می گیرند.

وی به ترکیبات پلی اکسومولیبداتی همانند واحد ساختاری معدنی در بسیاری از نانو مواد هیبریدی، تنوع ساختاری بسیار، سنتز آسان و کاربردهای کاتالیستی گسترده در بسیاری از واکنش ها اشاره کرد و درباره مزایای این کاتالیزگرها گفت: روش تهیه کاتالیزگرهای پلی اکسومولیبداتی آسان بوده و از فعالیت کاتالیستی بالا، پایداری زیاد، مقاوم در حلال های آبی، بازیابی آسان و قابلیت استفاده مجدد در واکنش برخوردار است.

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل