نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

بررسی الگوی گسترش و رویش ارزن

تیمی از پژوهشگران و دانشمندان بین المللی با هدف بررسی الگوی گسترش و رویش ارزن در تلاش هستند تا دریابند گیاه ارزن چگونه در جهان منتشر شد . این دانشمندان جهت بررسی و مطالعه این موضوع ؛ به آنالیز و تجزیه و تحلیل دی ان ای موجود در گیاه ارزن کرده و نتایج به دست آمده را با نتایج نمونه های باستانی مشابه گیاه ارزن و آزمایش های آنالیز ایزوتوپ این گیاه که در دانه های زغال شده موجود در سایت های باستانی استخراج شده ، مقایسه کردند .

تا کنون نظریات کارشناسان مبتنی بر این موضوع بود که نخستین هسته های کشاورزی توسط بشر در مناطق مجاور رودخانه ها شکل گرفته و این موضوع به دلیل در دسترس بودن آب به میزان کافی در این مناطق منطقی می نمود اما مطالعات جدید انجام شده روی گیاه ارزن نشان می دهد که نخستین مراحل کشاورزی توسط بشر در دامنه کوه ها و مناطقی مرتفع تر از حاشیه رودخانه ها شکل گرفته است .

بر اساس اطلاعات به دست آمده ، دانشمندان دریافتند که این گیاه در حدود 10 هزار سال پیش در مناطق شمالی چین پدیدار شده و سپس از طریق این کشور به مغولستان و بخش هایی از آسیای مرکزی منتقل شده و در ادامه بذر این گیاه به وسیله دامداران و چوپانان ساکن این مناطق به اوراسیا و قاره اروپا منتقل شده است .

شواهد و مدارک موجود نشان می دهد که کشاورزان نخستین و انسان های دوران نوسنگی از این گیاه برای تنوع بخشیدن به محصولات زراعی خود استفاده کرده و همچنین با توجه به امکان رویش ارزن در فصول مختلف سال ، آن ها از این امکان برای کشت و زرع در فصول مختلف سال استفاده کردند .

این ویژگی منحصر به فرد گیاه ارزن ، به نوعی امنیت غذائی  را برای کشاورزان باستانی فراهم کرده و از سوی دیگر سبب افزایش جمعیت و تراکم جمعیت در مناطق ویزه ای شده که در پی آن افزایش تعامل ها و ارتباطات اجتماعی پدید آمد . یکی از موارد مطرح شده در این دوران ، بحص مالکیت بر زمین های کشاورزی و منابع آب بود .  

در همین زمینه مارتین جونز Martin Jones  از پژوهشگران عضو این تیم تحقیقاتی و محقق دانشگاه کمبریج University of Cambridge اعلام کرد : " این یافته ها می تواند ما را در درک بهتر و دقیق تر کشاورزی اولیه و شکل گیری نخستین جوامع کشاورز ، یاری دهد . تا کنون نظریات کارشناسان مبتنی بر این موضوع بود که نخستین هسته های کشاورزی توسط بشر در مناطق مجاور رودخانه ها شکل گرفته و این موضوع به دلیل در دسترس بودن آب به میزان کافی در این مناطق منطقی می نمود اما مطالعات جدید انجام شده روی گیاه ارزن نشان می دهد که نخستین مراحل کشاورزی توسط بشر در دامنه کوه ها و مناطقی مرتفع تر از حاشیه رودخانه ها شکل گرفته است و این موضوع تنها با یاری و کمک ارزن یعنی این گیاه شرقی عجیب و شگفت انگیز ، امکان پذیر شده است . "

منبع

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل