اعطای وام‌های کم‌بهره به صنایع برای افزایش بهره‌وری انرژی در خطوط تولید

مهندس سیدحسین سجادی در گفت و گو با خبرنگار سیناپرس با بیان اینکه تلفات انرژی در کشور به دو بخش فنی و غیرفنی تقسیم می شود، گفت: بخش فنی که به آرایش شبکه و تجهیزات و حوزه تامین نیرو مربوط است، معمولا در سطح استانداردهای جهانی قرار دارد و اغلب با استفاده از روش‌هایی در آرایش شبکه‌ها می‌توان تا حدودی آن را کاهش داد اما آنچه که می‌شود گفت به عنوان تلفات در کشور ما آزاردهنده و مشکل‌آفرین است، موضوع تلفات غیرفنی است. دستکاری‌هایی که در کنتورها صورت می‌گیرد و عدم قرائت صحیح کنتورها به دلایل مختلف از جمله این تلفات هستند که با هزینه بسیار کم هم می‌توان آن را رفع کرد.

مدیرعامل سازمان بهره‌وری انرژی افزود: این کار به یک برنامه‌ریزی مناسب نیاز دارد که از سال گذشته شرکت توانیر با یک عزم جدی این مساله را دنبال کرده و تا الان توفیق خوبی هم داشته است. این تلفات که هم‌اکنون به کمتر از 11 درصد رسیده است، تا زیر 10 درصد هم به راحتی قابل کاهش است و پیگری‌ها می‌تواند به حل این مساله کمک کند.

وی خاطرنشان کرد: یک تلفات هم در حوزه مصرف‌کنندگان و لوازم مصرفی داریم که اینها خارج از حوزه تامین انرژی و وزارت نیروست. این امر به محصولات و فرآیندی که در تولید یا به کارگیری لوازم مورد استفاده قرار می‌گیرد، مربوط می‌شود. متاسفانه شاهد مصرف بسیار بالای برخی از لوازم برقی هستیم که در اثر عدم توجه به مساله تکنولوژی اتفاق می‌افتد و نیاز به یک برنامه‌ریزی جدی در کشور دارد.

سجادی با تاکید بر نقش فرهنگسازی برای افزایش بهره‌وری انرژی، تصریح کرد: بحث مربوط به آموزش و آگاه‌سازی از مباحث جدی است و در وزارت نیرو در قالب برنامه‌های رادیویی، تلویزیونی و نیز از طریق رسانه‌ها به آن پرداخته شده است. این کار در حال انجام است اما به نظر می‌رسد بیش از این باید به آن پرداخته شود. خود ما هم تلاش کردیم که یک سری برنامه‌ها برای آموزش و آگاه‌سازی تدارک ببینیم تا اثربخشی این آموزش‌ها افزایش یابد. شاید نقطه شروع این کار از کودکان باشد که می‌توانند نقش مهمی در خانواده ایفا کنند و در رفتار مصرفی اعضای خانواده تاثیرگذار باشند.

ما نمی‌توانیم شعار بهره‌وری انرژی بدهیم و برنامه‌های بهره‌وری انرژی را در دستور کار قرار دهیم در حالی که سایر سازمان‌ها و دستگاه‌های نقش‌آفرین در حوزه مصرف انرژی و تولید لوازم برقی، همکاری لازم را نداشته باشند

مدیرعامل سازمان بهره‌وری انرژی با اشاره به طرح های این سازمان برای افزایش بهره‌وری انرژی در کشور، گفت: برای بخش تامین انرژی در حوزه‌های افزایش کارآیی نیروگاه‌ها و بحث کاهش تلفات در شبکه‌های توزیع و انتقال، طرح‌هایی وجود دارد که منابع عمومی هم به آن اختصاص داده می‌شود. این طرح‌ها معمولا از سال‌های گذشته در حال اجراست و هم‌اکنون هم ادامه دارد. در حوزه‌های مصرف عمدتا تمرکز ما بر بهبود لوازم برقی کثیرالمصرف مثل یخچال، لامپ و کولر آبی است که تاثیر زیادی در زمینه مصرف انرژی و نیز پیک بار شبکه دارند. از موارد دیگری که در حال حاضر دنبال می‌کنیم افزایش کارآیی در فرآیندهای تولید خصوصا در صنعت سیمان است آن هم به دلیل آمادگی که این صنعت دارد و یکی از صنایع پیشتاز در حوزه بهره‌وری انرژي است. تلاش کردیم در این فرآیند با تعویض بعضی از المان‌هایی که پرمصرف هستند و انرژی‌بری محصول را بالا می‌برند، بهره‌وری را افزایش دهیم که خوشبختانه در این زمینه به شاخص‌های جهانی نزدیک شده‌ایم. سعی ما این است که در سایر صنایع هم ورود پیدا کنیم و از طریق اعطای وام‌های کم‌بهره کمک کنیم تا خطوط تولید خود را اصلاح کنند.

وی همگرایی دستگاه‌های اجرایی کشور را مهم‌ترین چالش در بحث بهره‌وری انرژی توصیف کرد و افزود: همگرایی دستگاه‌های اجرایی می‌تواند به بهبود وضعیت بهره‌وری انرژی در کشور کمک کند. این کار یک کار جمعی است. ما نمی‌توانیم شعار بهره‌وری انرژی بدهیم و برنامه‌های بهره‌وری انرژی را در دستور کار قرار دهیم در حالی که سایر سازمان‌ها و دستگاه‌های نقش‌آفرین در حوزه مصرف انرژی و تولید لوازم برقی، همکاری لازم را نداشته باشند. به نظر می‌رسد اگر این موضوع بهتر حل و فصل شود و ارتباط نزدیکتر و نگاه ملی را در رفتارمان داشته باشیم، قطعا دستیابی به بهره‌وری انرژی در کشور با سرعت بیشتری تحقق می‌یابد.

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا