نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

کشف ترکیبی مولکولی برای درمان عفونت‌های ویروسی

RNA یکی از سه مولکول اصلی بدن است که وجود آن برای همه گونه‌های زیستی ضروری است. گاهی برخی از ویروسها مانند هپاتیت C، سرخک، ابولا و مانند آن از RNA به عنوان ماده ژنتیکی خود استفاده می‌کنند و به اصطلاح RNA ویروسی می‌شود.

یافته‌های این مطالعه نشان می‌دهد که این ترکیب در مقابل تمام انواع ویروسهای RNA اثر ضد ویروسی داشته و سیستم ایمنی داخلی بدن می‌تواند از طریق این ترکیب مولکولی در تمام سلولهای بدن به طور موثر عمل کند.

این مولکول یک پروتئین سلولی است که به گیرنده تشخیص پاتوژن موسوم است. این گیرنده، RNA ویروسی را شناسایی کرده و سیگنال‌هایی را به سیستم ایمنی درون سلول می‌فرستد که در کنترل و محدود کردن عفونت‌های ویروسی ضروری است. این سیگنال، سیستم ایمنی و ژن‌های ضد ویروسی را تحریک می‌کند.

استفاده از این مولکول که سبب فعال شدن سیستم ایمنی داخلی برای کنترل عفونت‌های ویروسی می‌شود، با موفقیت در موشها آزمایش شده است. در مراحل بعد این کار باید روی حیوانات دیگر و روی انسان نیز آزمایش شود که ممکن است از 2 تا 5 سال طول بکشد.

تا کنون، هیچ داروی ضد ویروسی که در برابر طیف گسترده‌ای از ویروسها عمل کند شناخته نشده و گزینه‌های درمانی برای عفونت‌های ایجاد شده توسط ویروس‌های RNA بسیار ناچیز هستند. ویروسهای RNA در سراسر جهان به عنوان یک مشکل بزرگ در سلامتی انسانها به شمار می‌روند، چرا که این ویروسها از طریق یک جهش بزرگ به سادگی از سیستم ایمنی بدن فرار می‌کنند.

این ویروس‌ها یکی از علل شیوع مکرر عفونت‌های ویروسی هستند. به عنوان مثال، هپاتیت C که از طریق خون منتقل می‌شود، هر سال جان 4 میلیون نفر را می‌گیرد و 150 میلیون نفر به طور مزمن به آن مبتلا بوده و در معرض خطر ابتلا به سیروز یا سرطان کبد هستند. ضد ویروس‌هایی که به طور مستقیم برای درمان هپاتیت C به کار می‌روند می‌توانند این بیماری را کنترل کنند و برای یک درمان طولانی‌مدت امیدبخش باشند، اما نگرانی اصلی در مورد استفاده دراز مدت از این داروها جهش ویروس و در نتیجه مقاوم شدن آن نسبت به این نوع دارو است. همچنین هزینه‌های گزاف این داروها سبب شده تا این بیماری از آنچه که هست برای بیماران غیر قابل تحمل‌تر باشد.

محققان خاطر نشان کردند که این نوع درمان به طور مستقیم روی خود ویروس انجام نمی‌شود. از آنجا که برخی از عفونت‌های ویروسی نیز هستند که نمی‌توان آنها را توسط ضدویروسهای سنتی درمان کرد، امید است که این روش جدید از طریق فعال‌سازی سیستم ایمنی داخلی سبب شود تا ویروس‌ها مقاومت کمتری از خود در برابر دارو نشان دهند.

این پژوهش به تازگی در نشریه  Journal of Virologyمنتشر شده است.

 

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل