کشف دلیل شعله ور شدن باتری

همان طور که می دانید، باتری های یون لیتیوم می توانند به مرور زمان قابلیت خود را از دست داده و بی استفاده شوند. این در حالی است که سایر انواع باتری ها نیز ممکن است بی دلیل شعله ور شده و از کار بیفتند. به همین دلیل گروهی از محققان در دانشگاه لندن برای پی بردن به چگونگی این امر از فناوری تصویر برداری سه بعدی استفاده کردند.

تصاویر به دست آمده توسط محققان که آنها را در ابتدای خبر مشاهده کردید، تقریبا از فرایند رخداد داخلی باتری ها پرده برداشته است و نشان می دهد که خالی شدن انرژی باتری به چه ترتیب است

این گروه تحقیقاتی با استفاده از تکنیک های تصویر برداری اشعه ایکس موفق به ثبت تصاویری سه بعدی از درون باتری های یون لیتیوم موجود در بازار شدند. با این وجود ممکن است برای شما این سوال مطرح شده باشد که چرا دانشمندان به فرایند از بین رفتن این دسته از باتری ها علاقه نشان داده اند.

لازم است بدانید که این مطالعه در پی آتش سوزی رخ داده بر اثر باتری لیتیوم یونی یک بار مصرف به کار رفته در فرستنده مکان یاب اضطراری هواپیمای بوئینگ 787 در فرودگاه هیترو در سال 2013 میلادی انجام گرفت. معمولا این نوع از باتری ها پس از نصب دیگر چندان به یاد آورده نمی شوند و کسی به سراغ آنها نمی رود که این امر موجب می شود که سیستم بتواند تا بی نهایت به کارکرد ادامه داده و به واسطه مصرف اندک انرژی خود عملا بدن محدودیت به کار ادامه بدهد.

با این وجود تصاویر به دست آمده توسط محققان که آنها را در ابتدای خبر مشاهده کردید، تقریبا از فرایند رخداد داخلی باتری ها پرده برداشته است و نشان می دهد که خالی شدن انرژی باتری به چه ترتیب است. با کمک این فناوری می توان دریافت که چگونه باتری ها با خالی شدن انرژی، ترکیب و ساختار و چیدمان سلولی خود را دستخوش تغییر می بینند و همین امر نیز پتانسیل حرارتی آنها را تغییر داده و موجب می شود تا احتمال شعله ور شدن این باتری ها بیشتر شود.

منبع

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا