نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

کاسینی در پایان راه

سال جاری میلادی که تا چند روز دیگر به پایان می رسد، از نظر علوم نجوم و فضانوردی سال بسیار مهمی محسوب می شود و در طول آن سفینه ها و کاوشگرهایی مانند کاسینی، نیوهورایزن و … بارها به تیتر نخست رسانه های علمی جهان بدل شدند.

این سفینه باز هم در فواصل دورتر قمر انسلادوس را مشاهده خواهد کرد اما این بار تمرکز آن بیشتر بر روی مدارهای بیرونی زحل خواهد بود

سفینه فضایی کاسینی یکی از سفینه های مشهور در دهه اخیر علوم نجوم است زیرا این فضا پیما به مدت یک دهه کامل در اطراف قمری از سیاره زحل به نام انسلادوس (Enceladus) حضور داشته و مشغول تحقیق درباره این جرم فضایی بوده است. با این حال ماموریت این سفینه سرانجام به پایان رسیده و به زودی این فضاپیما به دوران کاری خود خواهد داد.

این سفینه برای آخرین بار در ساعت 12:49 روز شنبه در فاصله 3 هزار و 106 مایلی (برابر با 4 هزار و 970 کیلومتری) از سطح این قمر به پرواز در آمد. آخرین ماموریت او نیز در واقع تصویر برداری از محیط داخلی این قمر یخی خواهد بود که البته هنوز تصاویر این کاوش نهایی به زمین نرسیده است و ممکن است این تصاویر شامل اطلاعات بسیار مهمی باشند که ارزش این کاوش را چند برابر کنند.

کاسینی بعد از انجام این ماموریت رفته رفته به زمان بازنشستگی خود نزدیک خواهد شد. این سفینه باز هم در فواصل دورتر قمر انسلادوس را مشاهده خواهد کرد اما این بار تمرکز آن بیشتر بر روی مدارهای بیرونی زحل خواهد بود. این سفینه فضایی در نهایت به مدارهای داخلی سیاره زحل وارد شده و احتمالا در ماه سپتامبر سال 2017 میلادی با زحل نیز برخوردی داشته باشد.

منبع

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل