دکتر فرنوش جاراللهی افزود: افراد مبتلا به آسیب شنوایی مرکزی دارای آستانه های شنوایی طبیعی می باشند یعنی به آهسته ترین صداها عکس العمل نشان می دهند اما صداهای گفتاری برای آنها به خوبی قابل فهم نیست، بویژه در محیط های پر سر و صدا، گفتار را درک نمی کنند و اصطلاحاً گفته می شود این افراد مشکل در پردازش شنوایی گفتار دارند.
استادیار دانشگاه علوم پزشکی ایران گفت: این آسیب در کودکان، بزرگسالان و سالمندان دیده می شود و علائم مشخص این نوع آسیب با ورود کودک به مدرسه تظاهر می کند و مشکلات شنوایی مرکزی گرچه از سنین حدود پنج سالگی از طریق روش های تخصصی قابل تشخیص هستند اما توسط روش های غربالگری شنوایی محیطی که در بدو ورود به مدرسه انجام می شود قابل شناسایی نیستند و نیاز به ارزیابی های ویژه توسط مجموعه آزمون های بررسی کننده سیستم شنوایی مرکزی در مراکز تخصصی می باشند.
دبیر علمی پانزدهمین کنگره شنوایی شناسی ایران عنوان کرد: آسیب های شنوایی مرکزی بسیار شایع تر از آسیب های شنوایی محیطی هستند و این نارسایی در جمعیت کودکان ، ۲ الی ۳ درصد است که در پسرها دو برابر شایع تر از دختران است و آمار مبتلایان در جمعیت کودکان مدرسه ای ، تا بیش از ۵درصد نیز برآورد شده است و ۷۷ درصد کودکان مبتلا به اختلال یادگیری به نوعی دچار آسیب های شنوایی مرکزی هستند و همچنین شیوع آن در افراد میانسال ۱۰ الی ۲۰ درصد و در سالمندان بیش از ۷۰ درصد می باشد.
وی اظهار داشت : عوامل مختلفی موجب آسیب به عملکرد سیستم اعصاب شنوایی مرکزی می گردند که شامل : ابتلا به عفونت های مزمن گوش میانی بویژه در سه سال اول زندگی، اختلالات و بیماری های نورولوژیک، تومورها و مالتیپل اسکلروزیس می باشند که در اکثر مواقع علائم آن همراه با اختلال یادگیری و بعضی از اختلالات توأم با تأخیرهای رشدی نیز همراه هستند .
به گزارش مهر،جاراللهی گفت : شناسایی زود هنگام و دقیق آسیب های شنوایی مرکزی بویژه در کودکان و ارائه اقدامات توانبخشی مرکزی می تواند در رفع مشکلات این افراد بسیار کمک کننده باشد و خوشبختانه درحدود سه سال است که در کشورمان بصورت یک مطالعه مقدماتی، غربالگری شنوایی مرکزی و همچنین توانبخشی مرکزی توسط دانشگاه علوم پزشکی ایران آغاز شده که در پانزدهمین کنگره شنوایی شناسی ایران که از تاریخ ۲۸ تا ۳۰ اردیبهشت ماه ۹۵ برگزار خواهد شد نتایج تکمیلی آن ارائه می شود .
No tags for this post.