امکان رشد دادن مجدد دندان ها

محققان دانشگاه توکیو در تحقیقات جدید خود به این نتیجه رسیده اند که می توان با استفاده از تنها یک ریشه به رشد چندین دندان پرداخت. سپس می توان این دندان ها را برای کارکرد کامل داخل لثه فرد کاشت. با این وجود این مطالعه تا کنون تنها بر روی موش ها انجام گرفته است اما نتیجه بخش بودن آن بر روی انسان می تواند علم دندان پزشکی را به طور کامل متحول سازد.

محققان دریافتند که اگر این جوانه در 14 و نیم روز پس از رشدف به دو قسمت تقسیم شود هر دو جوانه یاد شده می توانند مرکز سیگنال خاص خود را داشته باشند و به این ترتیب به رشد دندان های مخصوص به خود بپردازند.

زمانی که بدن به رشد دندان ها می پردازد، بافت پوششی یا اپیتلیوم (epithelium) به منطقه مزانشیمی  با منطقه بنیادی وارد می شود. این منطقه سرشار از سلول های وابسته ای است که می تواند به چیزهای بسیار زیادی از جمله شریان ها، رباط ها و استخوان تبدیل می شود. در این مورد این سلول ها به سلول "جوانه دندانی" تبدیل می شوند. جوانه دندانی نیز به تواید امواج سیگنالی می پردازد که موجب ساخت دندان های کاربردی می شود.

این امواج ممکن است در انسان ها به طور کامل رخ ندهد. به همین خاطر بسیاری از مردم ممکن است دندان های کوتاه یا دندان های کمتری به نسبت سایرین داشته باشند. در اینجا محققان از توسعه این جوانه های دندانی در موش هاجلوگیری کرده و انها را زنده نگه داشتند. محققان در تمام مدت تواید این جوانه نخ نایلونی ویژه ای را به جوانه یاد شده گره زده و آن را به دو قسمت تقسیم کردند.

با این کار ممکن بود رشد جوانه یاد شده متوقف شود یا کارکرد خود را از دست بدهد. با این وجود محققان دریافتند که اگر این جوانه در 14 و نیم روز پس از رشدف به دو قسمت تقسیم شود هر دو جوانه یاد شده می توانند مرکز سیگنال خاص خود را داشته باشند و به این ترتیب به رشد دندان های مخصوص به خود بپردازند. به این ترتیب ممکن است روزی فرابرسد که حتی در سنین بزرگسالی نیز بتوانیم شاهد رشد دندان های از دست رفته خود باشیم.

منبع

No tags for this post.

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

  1. سلام من بیست سالمه ودوتا از دندان های جلوییم در نیومدن ودکتر گفت اونا شیرین حالا چیکار کنم چی مصرف کنم که در بیان؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا