بینایی مصنوعی برای نابینایان

گروهی از محققان دانشگاه نوادا (Nevada)، رنو (Reno) و آرکانساس (Arkansas) موفق به ساخت پوشیدنی روباتیکی شده اند که به افراد نابینا یا کم بینا کمک می کند تا محیط اطراف خود و وسایلی که به انها نزدیک می شوند را ببینند.

. این سازه با ترکیب حسگرهای لمسی و درجه حرارت، دوربین های با کیفیت بسیار بالا و میکروفون های کوچک اشیا موجود در اطراف فرد را حس می کند.

یانتائو شد (Yantao Shen) به عنوان راهبر این تحقیق از دانشگاه نوادا و رنو در این باره بیان کرد: «ما در ابتدا به اندازه گیری دست پرداخته و سپس دستگاهی را طراحی می کنیم که با استفاده از نقاط کلیدی برای دوربین ها و حسگرهای مکانیکی و الکتریکی به دست متصل شوند.»

بهره بردن از این دستگاه به راحتی استفاده از یک دستکش است. این سازه با ترکیب حسگرهای لمسی و درجه حرارت، دوربین های با کیفیت بسیار بالا و میکروفون های کوچک اشیا موجود در اطراف فرد را حس می کند. این اطلاعات (شامل موقعیت، اندازه و شکل) به واسطه بازخوردهای لمسی و صوتی در اختیار کاربر قرار می گیرد.

او در ادامه بیان کرد: «این تکنولوژی نه تنها برای افراد نا بینا یا کم بینا بسیار مفید است بلکه پتانسیل بالایی برای ساخت روبات های کوچک و پوشیدنی دارد.» لازم به ذکر است که این فناوری هنوز هم در مرحله پیشرفت است و تاریخ دقیق ورود آن به بازار هنوز مشخص نیست.

با این وجود در صورتی که بتوان این فناوری را با قیمتی مناسب به سطح تجاری رساند آنگاه می توان انتظار داشت که تغییرات بسیار زیادی در زندگی این افراد به وجود بیاید و شاید در آینده ای نزدیک بتوان این فناوری را گسترش داده و ابعاد جدیدی به آن اضافه کرد.

منبع

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا