نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

نیاز به بازبینی هزینه درمان بیماران سرطانی

سرطان ها از علل اصلی مرگ و میر در جوامع غربی هستند. در كشورهای در حال توسعه سرطان ها روند رو به افزایش دارند و متاسفانه در ایران نیز بعد از «بیماری های قلبی» عروقی و «حوادث و تصادفات»، سرطان سومین علت مرگ و میر است. در کنار عوارض و ناراحتی هایی که بیماران سرطانی با آن دست به گریبان هستند، هزینه مستقیم و غیر مستقیم درمان این بیماری به صورت جدی بر روی وضعیت این بیماران اثر گذار است. به همین منظور نیز یک پژوهش ویژه انجام شده است که این تحقیق، یك مطالعه توصیفی، تحلیلی بود كه به صورت مقطعی از فروردین ماه تا تیر ماه 1392 در مرکز آموزشی درمانی نمازی شیراز انجام شده است.

از این رو پیشنهاد می شود مراكز اختصاصی پیشگیری و درمان سرطان، با توجه به حجم عظیم بیماران سرطانی در استان فارس و خصوصا شهر شیراز گسترش یابد.

جامعه پژوهش را كلیه بیماران سرطانی بستری و سرپایی بالای 20 سال با سرطان های مختلف كه به صورت فعال در بیمارستان نمازی تحت درمان بودند تشكیل دادند. جهت جمع آوری داده ها نیز از پرسش نامه استفاده شده است. بر اساس نتایج حاصل از پژوهش میانگین (انحراف معیار) هزینه های مستقیم غیر درمانی پرداخت از جیب بیماران در یك ماه برابر با 247 هزار تومان، میانگین (انحراف معیار) هزینه های مستقیم درمانی بیماران در یك ماه یک میلیون 155 هزار تومان و میانگین (انحراف معیار) كل هزینه های بیماران نیز دو میلیون و 204 هزار تومان در یك ماه بود. از این رو پیشنهاد می شود مراكز اختصاصی پیشگیری و درمان سرطان، با توجه به حجم عظیم بیماران سرطانی در استان فارس و خصوصا شهر شیراز گسترش یابد.

هم چنین توجه ویژه به این بیماران و انجام اقدامات حمایتی دیگر در جهت كاهش سهم پرداخت هزینه ها خصوصا سهم پرداخت از جیب، باید در دستور كار نظام سلامت قرار گیرد.

منبع: جمشید بهمئی، سید حامد رحیمی، عبدالصالح جعفری، مصطفی حبیبیان، 1394. بررسی هزینه های مستقیم درمانی و غیر درمانی بیماران سرطانی بستری و سرپایی در مركز آموزشی درمانی نمازی شیراز در سال 1392، مجله پایش، سال چهاردهم، شماره 6 (پیاپی 94).

لینک منبع

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل