اثر مطلوب ماساژ بر ورم پا در بارداری

سلامت بدن و کاهش میزان درد در طول دوران بارداری به عنوان نکاتی بسیار مهم به حساب می آیند و به همین دلیل نیز پژوهشگران ایرانی به تازگی اقدام به انجام تحقیقاتی بومی در این زمینه کرده اند.

نتایج این مطالعه نشان داد ماساژ درمانی در مقایسه با بالا نگه داشتن پاها تاثیر بیشتری در كاهش ادم فیزیولوژیك بارداری دارد و این روش به بانوان باردار توصیه می شود.

این پژوهش از نوع مطالعات كارآزمایی بالینی غیر تصادفی بود كه در آن، 180 زن باردار سالم در سه گروه ماساژ، بالا نگه داشتن پاها و كنترل قرار گرفتند. در هر گروه، محیط دور مچ، پاشنه و مفصل میان انگشتان و استخوان های متاتارس پاها، توسط متر نواری، اندازه گیری شد.

در گروه ماساژ، پاها 20 دقیقه ماساژ داده شد، در گروه بالا نگه داشتن پاها، به مدت 20 دقیقه، پاها بالا نگه داشته شدند. شایان ذکر است که این مطالعه در طی 5 روز، انجام شد. در روز پنجم محیط های مذكور در هر یك از سه گروه، میزان ادم اندازه گیری شد. پس از به دست آوردن این داده ها، آنها با استفاده از نرم افزار آماری SPSS، نسخه 16، مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند.

پیش از انجام مداخله، همگی گروه ها از نظر متغیرهای مورد مطالعه، هم گن بوده اند. پس از انجام مداخله، آزمون تحلیل واریانس، اختلاف آماری معناداری را بین گروه ها از نظر میانگین میزان تغییرات اندازه محیط های مذكور نشان داد كه آزمون توكی نشان دهنده تاثیر بیشتر ماساژ در مقایسه با بالا نگه داشتن پاها بر كاهش اندازه محیط های پا بود.

نتایج این مطالعه نشان داد ماساژ درمانی در مقایسه با بالا نگه داشتن پاها تاثیر بیشتری در كاهش ادم فیزیولوژیك بارداری دارد و این روش به بانوان باردار توصیه می شود.

شایان ذکر است که ادم که بین عموم جامعه به عنوان ورم نیز شناخته می‌شود به معنی تجمع مایع اضافی در بافت‌های زیر پوست است و در دوران بارداری این مورد در میان بانوان به مراتب شایع است.

منبع: فاطمه رحیمی كیان، مهدیه كیانی، آزاده شادمهر، محدثه كیانی، مریم كیانی، زینب نیازی، 1394. بررسی مقایسه ای تاثیر ماساژ و بالا نگه داشتن پاها بر میزان ادم فیزیولوژیك بارداری، مجله پایش، سال چهاردهم، شماره 6 (پیاپی 94).

لینک منبع

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا