تولید همزمان آب شیرین و گرم

حسین اخباری، مجری این طرح در گفت و گو با خبرنگار سیناپرس گفت: این آب شیرین کن و آبگرمکن خورشیدی به منظور نمک زدایی آب شور و تبدیل آن به آب قابل شرب و گرم ساخته شده است؛ در این روش از هیچ روش شیمیایی و الکتریکی برای جداسازی نمک استفاده نمی شود. همچنین در این طرح  برای افزایش راندمان و قابلیت اطمینان بیشتر دستگاه از روش غیر مستقیم تولید آب شیرین با استفاده از کلکتور سهموی خورشیدی استفاده شده است.

وی افزود: این دستگاه قابلیت تولید همزمان آب شیرین و آب گرم مصرفی را دارد و مورد آزمایش های مختلف قرار گرفته و کارایی دستگاه در شرایط گوناگون و شدت های تابش مختلف خورشیدی اثبات شده است.

وی بیان کرد: در مکانیزم این دستگاه چهار عمل اصلی افزایش دمای سیال واسط  تا نقطه تبخیر، انتقال حرارت بین سیال واسط و آب شور، رسیدن آب شور به حالت دو فازی( آب و بخار) و تقطیر بخار آب و جداسازی نمک به طور کامل انجام می شود و در قسمت خروجی آب شیرین و آب گرم برای مصرف در اختیار مصرف کننده قرار می گیرد.

وی اظهار کرد: در اردیبهشت ماه که شدت تابش بین ساعت های 12 تا 15 به طور متوسط حدود 1000 وات بر متر مربع در شهر تهران است. میزان 3 لیتر آب شیرین از تست اولیه دستگاه به دست آمد؛ پیش بینی می شود با استفاده از لوله ها با پوشش شیشه ای و اصلاح ساختار لوله جاذب میزان تولید آب شیرین با همین دستگاه با ابعاد یک در دو متر به میزان 3 لیتر در ساعت تولید شود.

وی ادامه داد: تولید آب شیرین و گرم دستگاه با توجه به بازه حداقل چهار ساعته حداکثر جذب خورشید به 12 لیتر در روز می‌رسد که متناسب با یک خانواده پنج تا شش نفره است.

اخباری اظهار کرد: همچنین بیشینه دمای آب خروجی در تیر ماه در ساعت ظهر خورشیدی به 91 درجه سانتی گراد رسیده است. کمینه دمای آب خروجی نیز به 50 درجه سانتی گراد در اوایل مهر ماه رسید. در این مدت  به صورتی تقریبی دبی آب ورودی به کلکتور به 2000 میلی لیتر بر ساعت و دبی آب خروجی 1700 میلی متر بر ساعت به دست آمد ؛در تمامی لحظه‌های تولید  آب گرم، بخار آب و خروج آن مشاهده شده است.

تولید آب شیرین و گرم دستگاه با توجه به بازه حداقل چهار ساعته حداکثر جذب خورشید به 12 لیتر در روز می‌رسد که متناسب با یک خانواده پنج تا شش نفره است.

وی استفاده از یک منبع آب شور برای تغذیه هر دو مبدل و برای تولید آب شیرین و همزمان تولید آب گرم مصرفی، استفاده از حداقل فضا و سطح زمین(کمتر از 2 مترمربع)، وزن سبک و قابلیت حمل و نقل، بدون پیچیدگی و نیاز نداشتن به اپراتور متخصص ( استفاده از آن برای هر فرد میسر است)، استفاده از مواد مصرفی ارزان، سبک و مقاوم، استفاده مفید از دستگاه برای تولید پراکنده و مزایای آن از دیدگاه پدافند غیر عامل و قابلیت ماژولار شدن دستگاه برای افزایش آب شیرین و آب گرم تولیدی را از جمله مهمترین به مهمترین ویژگی های بارز این طرح عنوان کرد و گفت: در این طرح از کلکتور سهموی و کلکتور شرقی و غربی استفاده شده است؛ کلکتور سهموی نقطه کانونی هم مرکز با لبه های دهانه عرضی دارد. کلکتور شرقی و غربی نیز نیازی به ردیاب اتوماتیک ندارند.

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا