قهرمان تالاب انتخاب می شود

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی سازمان حفاظت محیط زیست، مدیر کل دفتر زیستگاه ها و امور مناطق سازمان حفاظت محیط زیست گفت: به مناسبت روز جهانی تالاب ها 13 بهمن 1395( 2 فوریه 2016 ) طبق روال هر سال قهرمان تالاب انتخاب می شود.
حمید گشتاسب میگونی اظهار کرد: به منظور شناسایی، جمع آوری و طبقه بندی تجربیات موفق مرتبط با حفاظت بهینه اکوسیستم های تالابی و تشویق و گسترش فرهنگ تالابی در کشور، برنامه سالانه انتخاب قهرمان تالاب طبق روال هر سال همزمان با روز جهانی تالاب ها برگزار می شود.
قهرمان تالاب به فردی گفته می شود که در زمینه حفاظت از تالاب ها فعالیت بیشتری کرده باشد.
جایزه قهرمان تالاب در سه بخش فعالیت های تحقیقاتی – مطالعاتی، فعالیت های اجرایی و مشارکت مردمی اهدا می شود، تمام افراد حقیقی و حقوقی می توانند در این رقابت شرکت کنند، مهلت ارسال مدارک تا 25 دی ماه 1394 است.فرم های دریافتی توسط کمیته داوران بررسی و نتایج آن در روز جهانی تالابها 13 بهمن ماه اعلام و به نفرات برتر جوایزی اهداء می شود.

*** روز جهانی تالاب ها 
روز جهانی تالاب ها ( World Wetlands Day) سالانه در 2 فوریه مصادف با 13 دی ماه برگزار می شود.
این روز در 2 فوریه 1971 در شهر رامسر در شمال ایران در کنوانسیون رامسر به ثبت رسید. روز جهانی تالاب ها برای اولین بار در سال 1997 جشن گرفته شد.
ایران دارای 250 تالاب با مساحت حدود 5.2 میلیون هکتار است، 22 تالاب با مساحت یک میلیون و 481 هزار و 187 هکتار در کنوانسیون رامسر ثبت شده و اهمیت جهانی دارند. از تالاب های بین المللی ایران 7 تالاب در کرانه دریای خزر، 5 تالاب در کرانه خلیج فارس، یک تالاب درکرانه دریای عمان و 9 تالاب در استان های داخلی و یک تالاب مرزی است.
در جهان تا بهمن ماه 1386، هزار و 708 تالاب در 157 کشور با مساحت 153 میلیون هکتار در فهرست کنوانسیون رامسر ثبت شده است.
مروری بر وضعیت موجود تالاب های ایران اعم از تالاب های بین المللی، حفاظت شده و غیر حفاظت شده نشان می دهد بسیاری از آن ها به دلایل مختلف اعم از بهره برداری نادرست، تغییر کاربری زمین ها، سد سازی، خشکسالی، اجرای طرح های عمرانی در حوضه های آبخیز تالابی و احداث بزرگراه ها در معرض خشک شدن و نابودی قرار گرفته اند.
در اثر این تغییرات 7 تالاب از تالاب های بین المللی ایران در فهرست مونترو ثبت شده اند، در فهرست مونترو تالاب هایی ثبت می شوند که دارای تغییرات اکولوژیک بوده و در معرض نابودی قرار دارند.

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا