نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

دستیابی به اقتصاد پایدار با حمایت از شرکت های دانش بنیان

اسماعیل جلیلی در گفت و گو با خبرنگار سیناپرس، توجه به اقتصاد دانش بنیان را موجب پایداری اقتصاد کشور دانست و گفت:  رویکرد اقتصادی ما، اتکای بیش از حد به منابع طبیعی و به ویژه موهبت الهی نفت است. این وابستگی زیاد به نفت باعث ریسک پذیری جدی اقتصاد ما در طول 108 سال گذشته شده است. بر این اساس نگاه اندیشمندان حوزه اقتصادی معطوف به ارایه راهکارهایی شد که تنوع راهبردها برای برخورداری از مزیت های موجود را به دنبال داشته باشد. در این میان، یک نگاه هم معطوف به حوزه دانش شد.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی افزود: توجه به توانمندی هایی که در حوزه دانش آشکار و دانش پنهان حاصل می شود، مزیت هایی به همراه دارد که می تواند به پایداری بیشتر اقتصاد کشورها منجر شود. حالا چه این دانش منحصر به فرد باشد، چه منحصر به یک بنگاه و شرکت باشد و چه در اختیار یک کشور و یک قلمرو باشد. مهم این است که چرخه پایداری که از تبدیل دانش – در قالب یک ایده یا نوآوری – به یک کالا و سپس تجاری سازی آن و تاثیرگذاری بر جامعه با ایجاد ارزش افزوده بالا اتفاق می افتد، هم به تقویت اقتصاد و هم به گردش منابع منجر شود.

وی خاطرنشان کرد: در کشورهای مختلف عمق دسترسی به این چرخه و مزیتی که از آن گرفته اند، متفاوت است. در کشور ما در طول یک دهه گذشته تلاش برای بهره گیری از این ظرفیت در دستور کار قرار گرفت. در سیاست های ابلاغی مختلف به ویژه سیاست های اقتصاد مقاومتی، کلیدواژه هایی برای بهره گیری از شرکت های دانش بنیان که می توانند در قبال منابعی که صرف می شود، ارزش افزوده بیشتری حاصل کنند، به کار رفته است.

جلیلی با تاکید بر لزوم استفاده از شرایط پساتحریم برای تقویت شرکت های دانش بنیان، تصریح کرد: موقعیت خوبی است که در شرایط بعد از برجام با توجه به فرصت هایی که با ورود سرمایه ها به داخل در اختیار ما قرار خواهد گرفت، با رویکرد تقویت شرکت های دانش بنیان برای ایجاد ارزش افزوده بیشتر، به پایداری اقتصادمان کمک کنیم.

در سیاست های ابلاغی مختلف به ویژه سیاست های اقتصاد مقاومتی، کلیدواژه هایی برای بهره گیری از شرکت های دانش بنیان که می توانند در قبال منابعی که صرف می شود، ارزش افزوده بیشتری حاصل کنند، به کار رفته است

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی در ادامه اظهار کرد: امیدواریم که دولتمردان ما بعد از رونق و وفور منابع، دوباره به استراتژی های کوتاه مدت پناه نیاورند و با همان رویکردی که اشاره کردم به پیش بروند که هم به نهادینه شدن دانش و فناوری در کشور کمک می کند و هم ارایه محصولات و خدمات نوآورانه و مطلوبیت های جامعه هدف که همان بازار است را به دنبال خواهد داشت. اگر در این زمینه به خوبی عمل کنیم و به کیفی سازی محصولات و خدمات شرکت های دانش بنیان بپردازیم، چه بسا بتوانیم سهم خوبی هم از بازارهای جهانی به دست آوریم.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا در برنامه ششم توسعه، رویکرد توجه به فعالیت های دانش بنیان پررنگ تر خواهد بود؟ گفت: با توجه به الزامی که دولت در رعایت سیاست های بالادستی دارد، و در این سیاست ها تکالیفی هم برای دولت و هم دیگر بخش ها برای بهره گیری از مزیت های شرکت های دانش بنیان و تقویت استفاده از فناوری های نوآورانه پیش بینی شده است، به نظر می رسد این اتفاق بیفتد. دولت یازدهم هم به این موضوع علاقمند است و اقدامات معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری این را نشان می دهد.  

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل