نیم درصد بودجه عمومی کشور به صندوق نوآوری پرداخت نشده است

 بهزاد سلطانی روز شنبه در مراسم دومین رونمایی از دستاوردهای شرکت های دانش بنیان در سالن اجلال سران افزود: بخش عمده منابع مالی صندوق در این دولت محقق شده است، در حال حاضر 750 میلیارد تومان وصول شده و با عنایت رئیس جمهوری تا پایان این دولت تمام سرمایه اولیه صندوق پرداخت خواهد شد.
وی با اشاره به پرداخت نشدن نیم درصد بودجه عمومی کشور به صندوق بیان کرد: اگر این کمک انجام نشود، صندوق با دست بسته به جلو حرکت خواهد کرد، تاکنون اگر هزینه ای نیز شده، براساس ریسک پذیری هفت نفر هیات عامل این صندوق بوده است.
وی یادآور شد: نگاه به صندوق نباید نگاه اداری باشد، زیرا در طراحی قانون نگاه به صندوق این گونه نیست. 
سلطانی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به این که صندوق با 12 بانک برای ارائه خدمات به شرکت های دانش بنیان مذاکراتی انجام داده است، افزود: ایجاد شبکه بانکی، ایجاد صندوق های سرمایه گذاری خطرپذیر، آمادگی صندوق برای سرمایه گذاری و تجاری سازی طرح های فناوری در عرصه های دفاعی و نظامی و نیز پر کردن خلاء تجاری سازی محصولات تولیدی از طریق پایان نامه های دانشگاهی از جمله خدماتی است که از سوی صندوق برای ارائه به شرکت های دانش بنیان در حال انجام است.
سلطانی همچنین بحث فناوری و هدایت سرمایه های مردم به سمت توسعه فناوری را از دیگر مباحثی برشمرد که از سوی صندوق در دست اقدام است.

** 80 درصد امور صندوق برون سپاری می شوند
سلطانی افزود: اکنون 53 کارگذار ارزیابی از بخش خصوصی با صندوق کار می کنند.
وی یادآور شد: صندوق نوآوری و شکوفایی ریسک 80 درصدی طرح های شرکت های دانش بنیان را که از طریق بانک ها پذیرفته نمی شود، مورد حمایت قرار می دهد.
وی با اشاره به نرخ پایین سود تسهیلات صندوق افزود: نرخ سود صندوق از 17درصد به 14 درصد کاهش یافته و شرکت هایی که تسهیلات با نرخ 22 درصد دریافت کرده اند، در صورت خوش حساب بودن سود تسهیلات آنها به 14 درصد کاهش خواهد یافت و اگر مجدد خوش حساب باشند، حتی امکان دارد که این نرخ پایین تر از 14 درصد نیز انجام شود.
سلطانی افزود: ارائه تسهیلات بلندمدت صنعتی در صندوق تا سقف 20 میلیارد تومان، تسهیلات ضمانت نامه از بانک ها، بسته حمایت از صادرات و انتقال فناوری در صندوق از دیگر خدمات در حال انجام است.

** اعطای بیشترین تسهیلات به حوزه زیست فناوری 
سلطانی افزود: بیشترین تسهیلات اعطا شده صندوق با 17 درصد به حوزه زیست فناوری پرداخت شده، همچنین حوزه الکترونیک و ICT آی سی تی با 14 درصد بیشترین دریافت تسهیلات را به خود اختصاص داده اند.
وی همچنین به توزیع جغرافیایی طرح ها اشاره کرد و افزود: سه استان به عنوان استان های فعال شناخته شده اند که بیش از 50 درصد طرح ها را ارائه داده اند و 13 استان با کمتر از 30 طرح به عنوان استان نیمه فعال مطرح شده اند.

** فعالیت هزار و 957 شرکت دانش بنیان در کشور
سلطانی افزود: تاکنون در کشور هزار و 957 شرکت دانش بنیان در کشور شناخته شده و فعال هستند که از این تعداد 60 درصد نوپا، پنج درصد صنعتی و 35 درصد تولیدی و طراحی می باشند.
وی یادآور شد: هزار و 500 طرح به صندوق ارائه شده که از این تعداد 400 طرح در دست ارزیابی است و هزار و 100 طرح تعیین تکلیف شده اند، یعنی 75 درصد طرح ها ارائه شده به صندوق تعیین تکلیف شده اند.
سلطانی یادآور شد: از کل طرح های بررسی شده که هزار و 100 طرح است، 660 طرح مصوب شده و 440 طرح در حال اصلاح است.
وی گفت: در صندوق به 660 طرح مصوب، 310 میلیارد تومان پرداخت شده است.
سلطانی یادآور شد: برای مشارکت و سرمایه گذاری و ارائه تسهیلات برای دفاتر کار و نیز ارائه تسهیلات به طرح های مصوب، با توجه به افزایش تقاضا به سه هزار و 96 میلیارد تومان مبلغ مورد نیاز صندوق تا پایان سال است.
وی گفت: در حال حاضر 60 طرح دانش بنیان مصوب صندوق در مرحله خاتمه فنی قرار دارند که امروز 32 طرح آن رونمایی شد.
به گزارش ایرنا،وی با اشاره به فرمایش امام خمینی (ره) که 'دست و بازوی کارگر را می بوسم'، گفت: ما در صندوق نوآوری و شکوفایی پیشانی کارگران فناوری را در شرکت های دانش بنیان می بوسیم.

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا