نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

نقش دولت و مردم در کاهش آلودگی هوا

حذف بنزین پتروشیمی، توزیع سوخت استاندارد و تولید خودروهایی با استاندارد یورو4 برخی اقداماتی است که سازمان محیط زیست برای کاهش آلودگی هوا انجام داده است اما بازهم تراژدی آلودگی هوا، تعطیلی مدارس، ممنوعیت فروش طرح ترافیک و هشدارهای پی در پی به مردم برای خارج نشدن از منزل در تهران تکرار شد.
حجم بالای تردد خودرو، قرار گرفتن تهران در گودال، محاصره شدن پایتخت در میان کوهها، پدیده وارونگی دما ، استاندارد نبودن سوخت توزیعی و خودروهای ساخت داخل برخی عواملی است که در چند سال اخیر از سوی کارشناسان و سازمان حفاظت محیط زیست به عنوان دلایل آلودگی هوا در پایتخت عنوان شده بود که با آغاز به کار دولت یازدهم، اصلی ترین موضوعی که در دستور کار سازمان محیط زیست قرار گرفت حذف بنزین های پتروشیمی بود که این کار ازابتدای سال 93 با توزیع بنزین یورو 4 در کلان شهرها با اولویت تهران آغاز شد.
با توجه به نقش چشمگیر استفاده ازخودروی شخصی در آلودگی هوا، سازمان محیط زیست بعد از بنزین به سراغ خودروسازان رفت و آنها را متعهد کرد تا خودروهای خود را با استاندارد یورو 4 تولید کنند که این کار نیز از ابتدای سال 94 اجرایی شد که با این اقدام دو عامل اصلی آلودگی هوا از چرخه حذف شد.
محمد رستگاری معاون نظارت و پایش اداره کل حفاظت محیط زیست استان تهران اعلام کرده بود که تهران در نیمه اول امسال 11 روز هوای پاک داشت که در مقایسه با سال گذشته که هفت روز بود، افزایش یافته است.
به اعتقاد کارشناسان علت افزایش روزهای سالم در تهران برخی اقدامات مانند توزیع سوخت استاندارد و تولید خودرو با استاندارد یورو 4 است اما نقش مردم در این میان کجا تعریف شده است؟ و سوال اینجاست که چرا همچنان شاهد آلودگی هوا در تهران و سایر کلان شهرها هستیم که به اعتقاد کارشناسان به تردد بیش از حد خودرو که بیشترین درصد آن خودروهای شخصی است، بر می گردد. 
اکنون بیش از 3 میلیون دستگاه انواع خودرو در تهران تردد می کنند که اگر به این رقم تردد 3 میلیون و 500 هزار موتور سیکلت را نیز اضافه کنیم و با تخلفاتی که بعضی از رانندگان و راکبان موتور سوار انجام می دهند، تصور کنید با چه وضعیت وخیمی مواجه هستیم.
این در حالی است که معابر شهری تهران فقط گنجایش تردد یک میلیون و 500 هزار خودرو را دارد در حالی که اکنون حدود 7 میلیون خودرو و موتور سیکلت در آن در حال تردد هستند.
بر اساس اصل پنجاهم قانون اساسی، حفاظت از محیط زیست یک وظیفه همگانی است بنابراین مردم نقش بسزایی در کاهش آلودگی هوا دارند که می توانند با استفاده نکردن از خودروهای شخصی در کاهش آلودگی هوا کمک کنند.
معصومه ابتکار معاون رییس جمهوری و رییس سازمان حفاظت محیط زیست به ایرنا گفت: مساله مقابله با آلودگی هوا از عهده یک سازمان و یا دولت به تنهایی بر نمی آید؛ بر اساس اصل پنجاهم قانون اساسی حفاظت از محیط زیست یک وظیفه همگانی است که در این میان نقش مردم بسیار پررنگ است.
وی ادامه داد: مردم می توانند با استفاده از وسایل حمل ونقل عمومی در کاهش آلودگی هوا نقش موثری داشته باشند و در مقابل دولت نیز وظیفه دارد تا حمل ونقل عمومی را گسترش دهد.
ابتکار افزود:حدود 16 دستگاه از جمله وزارت نفت، صنعت معدن تجارت، نیرو، کشور، بهداشت درمان و آموزش پزشکی، ستاد حمل و نقل و سوخت و شهرداری ها در موضوع آلودگی هوا نقش و مسئولیت دارند.
وی افزود: در مصوبه کاهش آلودگی هوا وظیفه تمام دستگاه ها مشخص شده بنابراین باید تمام آنها در کنارهم به وظیفه خود در راستای کاهش آلودگی هوا عمل کنند زیرا سازمان محیط زیست به تنهایی قادر به انجام این کار نیست.
ابتکار تاکید کرد: تاکنون جلسات متعدد کارگروه ملی و استانی برای هماهنگی 16 دستگاه مرتبط با کاهش آلودگی هوا برگزار و وظیفه هر کدام از آنها مطرح شده است.
وی اظهار کرد: مهمترین مساله در اجرای مفاد مصوبه کاهش آلودگی هوا هماهنگی و همکاری تمام دستگاه های ذیربط است، اگر نتوانیم دستگاهها را با هم هماهنگ و همراه کنیم قطعا به هدفمان نخواهیم رسید و در مصوبه هیات دولت هم به این موضوع تاکید شده است و میزان اعتبارات، زمان و وظیفه هر دستگاه نیز مشخص شده است.
وی ادامه داد: علاوه بر انجام هماهنگی ها، بر اساس بند اول مصوبه دولت که مربوط به کیفیت سوخت است اقدامات لازم را انجام دادیم که بر این اساس اکنون بنزین یورو 4 در تمام کلان شهرها توزیع می شود، همچنین خودروسازی کشور از استاندارد یورو 2 به یورو 4 ارتقاء یافته است.
معاون رییس جمهوری گفت: نظام بازرسی خودرو که به نوعی تعطیل شده بود دوباره از سر گرفته شد و بر این اساس به طور مستمر از خطوط تولید خودرو نمونه برداری می کنیم، همچنین بازرسی مستمر از بنزین توزیعی در کلان شهرها داریم.

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل