کشف ذره جدید شبیه به بوزون هیگز

محققان معتقدند که با این اکتشاف، ابعاد جدیدی از نظریه فضا-زمان روشن شده است.اکتشاف ذره جدید هنگامی ثبت شد که دانشمندان به طور اتفاقی در حال بررسی اطلاعات دو آشکارساز برخورددهنده بزرگ هادرونی پس از برخورد عظیم پروتونی بودند.

پژوهشگران معتقدند که کشف ذره جدید حاصل برخورد پروتونی با قدرت 750 گیگا الکترون ‌ولت است.در صورت تایید وجود ذره جدید در اثر برخورد توسط تیم تحقیقاتی سرن، دانشمندان به دنبال وارونه کردن مدل استاندارد برخورد برای کشف ماهیت ذره جدید و نقش آن در شکل‌گیری جهان هستند.

پروفسور کایلی گرانمر، متخصص فیزیک از دانشگاه نیویورک اظهار کرد: تاکنون شواهد کافی برای اثبات ذره جدید بدست نیامده است، اما گروه محققان مستقر در سرن اثرات ذره جدید را مشاهده کرده‌اند.

پروفسور آدام فالوسکی، متخصص فیزیک کوآنتومی هم در مورد ماهیت ذره جدید گفت: یکی از مشکلات اساسی دانشمندان سرن، عدم هماهنگی در اطلاعات دریافتی دو آشکارساز اطلس و CMS است، به نحوی که در مشاهدات انجام شده احتمال اتفاقی بودن کشفیات جدید در دو آشکارساز را نباید نادیده گرفت.

وی در ادامه افزود: محققان مستقر در مرکز سرن در طول ماه گذشته رکورد‌های جدیدی را ثبت کرده‌اند که یکی از آنها برخورد یون‌های سرب با قدرت 1045 تریلیون الکترون ولت یعنی دو برابر بیشتر از آزمایش‌های گذشته است. به گزارش ایسنا، دانشمندان در حال حاضر به دنبال جمع‌آوری اطلاعات و شواهد کافی برای اثبات نظریه ذره جدید هستند.