نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

نقش بادام در گرایش به مصرف غذاهای سالم

بادام درختی یکی از منابع خوب تامین پروتئین گیاهی (که دربردارنده انواع اسیدهای چرب، ویتامین E و نیز منیزیوم است) به شمار می‌رود.

در یک مطالعه 14 هفته‌ای، دانشمندان روزانه مقداری بادام به 29 گروه دوتایی فرزند و پدر (یا مادر) می‌دادند. بیشتر افراد بزرگسال حاضر در این پژوهش، مادران با متوسط سن 35 سال بودند و فرزندان آنها نیز سنی بین 3 تا 6 سال داشتند. در این مطالعه بچه‌ها به مصرف روزانه 0.5 اونس (حدود 14 گرم) کره بادام درختی تشویق می‌شدند. پژوهشگران همچنین هر روز 1.5 اونس (حدود 42 گرم) بادام نیز به آنها می‌دادند.

در این مطالعه، افراد شرکت کننده ضمن خوردن بادام، مواد غذایی عادی را مصرف می‌کردند. با جمع آوری اطلاعات در مورد موادغذایی مصرفی در طی این دوره مشخص شد که نمره «شاخص تغذیه سالم» (HEI) این افراد در طی دوره مصرف بادام، افزایش قابل توجهی داشت. شاخص تغذیه سالم ابزاری است که برای اندازه گیری کیفیت رژیم غذایی در سال 2010 طراحی شد.

بررسی‌های دقیق تر نشان داد که مصرف کلی غذاهای پروتئینی، غذاهای دریایی، پروتئین‌های گیاهی و نیز اسیدهای چرب در میان والدین و کودکانی که بادام مصرف می‌کردند افزایش یافته بود. همچنین میزان مصرف سدیم نیز در میان والدین در طی این دوره کاهش یافت. افزون بر این، والدین و کودکان ویتامین E و نیز منیزیوم بیشتری را در طی این دوره مصرف می‌کردند.

شاخص تغذیه سالم بر اساس 12 ترکیب غذایی استوار است که باید به اندازه کافی مصرف شود و هر یک از این ترکیبات نمره‌ای بین صفر تا 10 می‌گیرند. هر قدر ترکیبی نمره بیشتری داشته باشد، کیفیت تغذیه‌ای فرد مصرف کننده نیز بیشتر خواهد بود. در این مطالعه مشخص شد که شاخص تغذیه‌ای این والدین و کودکان از 53.7 به 61.4 رسید.

این پژوهش در نشریه Nutrition Research منتشر شده است. 

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل