تبار شناسی انسان به کمک انگل های پوستی

مایت ها mites نوعی از کنه ها یا کرم های بسیار کوچک و میکروسکوپی هستند که به در پوست بدن انسان زندگی می کنند . مطالعات جدید دانشمندان نشان می دهد که مطالعه این کرم های کوچک می تواند راهگشای کشفیاتی جدید در شناسایی تبارهای بشری ، نژاد و تکامل انسان باشد .

در همین رابطه میشل پالو پولی Michael Palopoli متخصص زیست شناس تکاملی در دانشکده بودوین Bowdoin College به همراه تیمی از دانشجویان خود دریافت که انسان ها می توانند در پوست خود گروه های مختلف و متفاوتی از اعضای Demodex folliculorum را که یکی از اعضای بندپایان میکروسکوپی که آخرین جد مشترک آن ها حدود سه میلیون سال پیش می زیسته است ، با خود داشته باشند .

این پژوهشگر در مطالعات خود ، اقدام به نمونه برداری از پوست اجداد انسان هایی از قاره های آفریقا ، آسیا ، اروپا و آمریکای لاتین کرد . تجزیه و تحلیل و آنالیز میتوکندری دی ان ای این مایت ها mites نشان می دهد که مردم نژاد آفریقایی در پوست خود ترکیبی از تمامی زیر شاخه های این جانور میکروسکوپی را دارند در حالی که اجداد ساکنان امروزی اروپا تنها یکی از زیر شاخه های این موجودات را در پوست خود حمل می کردند .

میشل پالو پولی در توجیه این موضوع می گوید : " زمانی که اجداد این گروه از مردم ساکن آفریقا به آسیا و اروپا مهاجرت کردند ، برخی از خطوط نژادی ان ها از دست رفت . "

پژوهشگران در این مطالعات همچنین احتمال می دهند که جمعیت مایت ها در بدن انسان تا حدود سه سال ثابت باقی می ماند حتی زمانی که وی از یک منطقه در جهان ، به منطقه دیگری کوچ می کند . از سوی دیگر ، مطالعات نشان می دهد که گونه های جمعیت مایت ها در نسل های مختلف انسان ثابت باقی مانده و این موضوع حتی در مکان های جدید نیز نمود خواهد داشت .

در خاتمه گفتنی است که دانشمندان دلایل متعددی را برای تنوع جمعیتی مایت ها و کنه های پوستی عنوان می کنند که برخی از مهمترین آن ها عبارتند از : میزان رطوبت پوست ، تراکم فولیکول موها و چربی ها و لیپید های پوستی .