چهره شما چه قدر فراموش شدنی است؟

به تازگی متخصصان مرکز ام آی تی و یک مرکز تحقیقاتی دیگر به نام لابراتوار علوم کامپیوتری و هوش مصنوعی یا به اختصار CSAIL، در یک همکاری ویژه موفق به طراحی یک الگوریتم ویژه شده اند که می تواند ساختار مغز در ذخیره سازی تصاویر را شبیه سازی کند.

متخصصان با بررسی این اطلاعات موفق به طراحی سیستم شبیه سازی عملکرد مغز در ذخیره سازی تصاویر شده و این الگوریتم ویژه را MemNet نام گذاری کردند.

این الگوریتم در حقیقت می تواند تعیین کند که یک تصویر و به صورت خاص تر، یک چهره تا چه اندازه در ذهن یک انسان باقی خواهد ماند و یا به عبارت دیگر، چهره یک فرد تا چه اندازه فراموش شدنی است. برای نمونه می توان به این نکته اشاره کرد که برخی از عکس ها و چهره ها در زندگی ما عملا از ذهن ما پاک نمی شوند ولی در نقطه مقابل، برخی از چهره ها عملا قابل یادآوری نخواهند بود.

متخصصان برای انجام این کار از 5 هزار فرد مختلف درخواست کردند تا تصاویری را مشاهده کرده و به متخصصان بگویند که این تصاویر چقدر برای آنها آشنا هستند. علاوه بر این نیز بخش های آشنای تصاویر توسط این افراد تعیین شد. متخصصان با بررسی این اطلاعات موفق به طراحی سیستم شبیه سازی عملکرد مغز در ذخیره سازی تصاویر شده و این الگوریتم ویژه را MemNet نام گذاری کردند.

حال کاربرد این الگوریتم می تواند بسیار گسترده باشد، برای نمونه متخصصان تبلیغات می توانند با استفاده از نرم افزار طراحی شده بر پایه این الگوریتم به سراغ برداشت عکس هایی از چهره سوژه تبلیغاتی خود بروند که عملا بسیار دشوار از ذهن کاربر پاک خواهند شد.

منبع

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا