نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

ابداع روشی امیدوارکننده برای درمان سرطان مغز

سلولهای سرطانی که از بافت پشتیبان مغز موسوم به «گلیوماس» رشد می کنند مسؤول حدود 30 درصد از شکل گیری تمام تومورهای مغزی محسوب می شوند که متوسط بازه زمانی حیات آنها 14 ماه است.
شناسایی این تومورهای تهاجمی توسط فناوری MRI کاری دشوار است که علت اصلی آن نیز سد خونی مغز است که مانع از روشن به نظر رسیدن تومورها در تصاویر به دست آمده می شود.
اما اکنون نوع جدیدی از سلول چربی مهندسی شده ارایه شده که قابلیت نفوذ به این سد را داشته و وجود تومورهای سرطانی را در همان مراحل ابتدایی نشان می دهند.
 تحقیقات دانشمندان علوم پزشکی در دانشگاه دولتی پنسیلوانیای آمریکا که بر روی موشهای آزمایشگاهی انجام شده نشان می دهد که سلولهای چربی مهندسی شده قابلیت تشخیص تومورهای سرطانی مغز را در مراحل اولیه دارند.
به طور کلی اگر سرطان در بیمار مبتلا به توده سرطانی مرتبط با بافت گلیوماس در همان مراحل نخست تشخیص داده شود، امکان درمان آن از طریق جراحی یا پرتودرمانی وجود دارد اما این فرآیند معمولا به شکل گیری توده های سرطانی جدید در نواحی دیگر مغز منجر می شود. نکته نگران کننده این است که توده های تازه شکل گرفته نسبت به درمانهای جدید واکنش نشان نداده و همین موضوع چالش اصلی محققان علوم پزشکی در درمان سرطانهای مغزی می شود.
اما تحقیقات دانشمندان علوم پزشکی در دانشگاه دولتی پنسیلوانیای آمریکا که بر روی موشهای آزمایشگاهی انجام شده نشان می دهد که سلولهای چربی مهندسی شده قابلیت تشخیص تومورهای سرطانی مغز را در مراحل اولیه دارند.
اینکه چطور این سلولهای چربی به سد خونی مغز نفوذ می کنند هنوز به طور کامل مشخص نشده است اما دانشمندانی که بر روی این پروژه کار کرده اند مدعی هستند که عملکرد آنها کاملا بی خطر بوده و فرآیند درمان را تکمیل می کنند.
منبع
No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل