نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

دستیابی به توسعه پایدار با انتقال دانش به همراه تکنولوژی

مهندس بهنام حقیقی در گفت و گو با خبرنگار سیناپرس با تاکید بر اهمیت دستیابی به اقتصاد دانش بنیان اظهار کرد: اگر قرار باشد بنیان های دانش در یک کشور نهادینه شود قبل از هرچیز نیاز به باور است یعنی اول باید باور کنید که اقتصادی مبتنی بر دانش می خواهید. دانشی که درونزا باشد و بتواند اقتصاد جدیدی خلق کند.

مدیر ارتباطات و بازار گروه مپنا افزود: طبیعی است که در دنیای امروز و در فضای کسب و کار امروز که دانش در گستره جهانی پراکنده است، این حرف بدین معنا نیست که باید از بقیه دنیا برید. برعکس باید در تعامل دانشی و در تعامل اقتصادی با دنیا بود که این تعامل از طریق مراکز دانشگاهی و از طریق شرکت های صنعتی دانش بنیان شکل می گیرد. داشتن اقتصاد دانش بنیان به این مفهوم نیست که ما تنها به داشته های خودمان بسنده کنیم. بلکه به این مفهوم است که باور کنیم اگر قرار است تکنولوژی نو و دستاورد جدیدی داشته باشیم، بنیان های این دستاورد در داخل این سرزمین باشد. در این صورت اطمینان پیدا خواهیم کرد که در آینده دچار ضعف دانشی در بهره برداری از تکنولوژی هایی که در اختیار داریم، نخواهیم شد. به عبارت دیگر بضاعت پشتیبانی دانشی از صنعتی که به کشور اضافه شده خواهیم داشت.

وی خاطرنشان کرد: بر این اساس باید به شرکت هایی که بنیان های دانشی دارند توجه ویژه ای کرد؛ شرکت هایی که به تعبیر امروز، دانش بنیان هستند. همچنین می بایست به مراکز علمی و دانشگاهی که کارکرد آنها، هم راستا با توسعه صنعت کشور و البته در کنار آن، گسترش مرزهای دانش است، بیشتر بها بدهیم.

حقیقی تصریح کرد: اگر به تعامل صنعت و دانشگاه نگاه درستی صورت بگیرد، این موضوع می تواند بنیان های صنایع ما را مبتنی بر دانش و فناوری قرار دهد. چنانچه با این الگو پیش برویم، هم می توانیم توسعه تکنولوژی داشته باشیم و هم زیرساخت های دانش را مورد توجه قرار دهیم که قطعا از این اتفاق، خروجی های خوبی دریافت خواهیم کرد.

اگر انتقال دانش به همراه تکنولوژی صورت بگیرد، توسعه پایدار را به همراه خواهد داشت. در این صورت مطمئن هستیم که کشور در گذرگاه های سخت گرفتار نخواهد شد و می توانیم روی درونزا بودن دانشی که توسعه داده ایم، حساب کنیم  

مدیر ارتباطات و بازار گروه مپنا ادامه داد: به عنوان مثال در شرکت مپنا برای توسعه تکنولوژی های روز، همواره بر این باور بوده ایم که این تکنولوزی نباید کشور را وابسته کند. ما باید مطمئن شویم که تکنولوژی جدیدی که به کشور وارد می کنیم یا توسعه یافتگی آن در داخل کشور انجام شده  و یا اگر در تعامل با کشور پیشرفته ای بوده، حتما دانش آن را به کشور منتقل کرده ایم. در حقیقت تکنولوژی نو را توامان با توسعه دانش می خواهیم. من فکر می کنم این رویکرد می تواند بسیار موثر باشد. برای این موضوع می توان مثال های متعددی ذکر کرد که نمونه آن صنعت لوکوموتیوسازی است که با آوردن تکنولوژی روز، دانش آن را هم منتقل کردیم و این دانش در داخل کشور در حال توسعه است.

وی تاکید کرد: اگر انتقال دانش به همراه تکنولوژی صورت بگیرد، توسعه پایدار را به همراه خواهد داشت. در این صورت مطمئن هستیم که کشور در گذرگاه های سخت گرفتار نخواهد شد و می توانیم روی درونزا بودن دانشی که توسعه داده ایم، حساب کنیم.  

مدیر ارتباطات و بازار گروه مپنا در پاسخ به این پرسش که آیا مپنا به عنوان یک شرکت دانش بنیان پیشرو می خواهد در زمینه صادرات محصولات دانش بنیان هم یک الگو باشد؟ گفت: واقعیت آن است که همین الان هم بخشی از محصولات ما که مبانی آنها دانش بنیان است و بر اساس توسعه دانش، تولید شده اند به کشورهای مختلف صادر می شود. این خروجی هایی است که به آن افتخار می کنیم و من فکر می کنم همین موفقیت هاست که باعث می شود مقام معظم رهبری بفرمایند: مپنا باعث مباهات و افتخار برانگیز است.    

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل