نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

عملیات ساخت بزرگترین تلسکوپ رادیوئی جهان

ساخت تلسکوپ رادیوئی Aperture Spherical Telescope  که قطر دهانه آن در حدود 500 متر است ، از تابستان سال 2011 میلادی آغاز شده  و پیش بینی می شود عملیات اجرائی آن تا سال 2016 میلادی به پایان برسد .

تا کنون 2 هزار و 50 قطعه از صفحات این تلسکوپ در محل ویژه خود نصب شده و تمامی این صفحات به شکل مثلث های متساوی الاضلاع هستند که هر ظلع آن 11 متر طول دارد .

گفتنی است این تلسکوپ که بزرگترین تلسکوپ جهان محسوب می شود سه برابر از نمونه پیشین خود  یعنی مشاهده گر Arecibo Observatory دقیق تر بوده و هزینه ساخت آن در حدود 700 میلیون یوان ( برابر با 110 میلیون دلار ) تخمین زده می شود .

در بدنه این تلسگوپ از 4 هزار و 600 صفحه مثلثی شکل استفاده شده و طرح کلی آن مشابه مشاهده گر Arecibo Observatory است . بر اساس گزارش های جدید منتشر شده در این رابطه ، تا کنون 2 هزار و 50 قطعه از صفحات این تلسکوپ در محل ویژه خود نصب شده و تمامی این صفحات به شکل مثلث های متساوی الاضلاع هستند که هر ظلع آن 11 متر طول دارد . مهندسان اجرا کننده این پروژه ، با استفاده از کابل های ویژه ای ، عملیات جا سازی این قطعات را که نیاز به دقت و برنامه ریزی بسیار زیادی دارد ، انجام می دهند . گفتنی است در این پروژه از روبات های محاسبه گر وِژه ای نیز استفاده می شود که میزان دقت و درستی پروژه را افزایش می دهد . بر اساس گزارش های رسمی منتشر شده در این رابطه ؛ عملیات سیم پیچی تخصصی دهانه کروی این تلسکوپ به تازگی پایان یافت .

در خاتمه لازم به توضیح است که تمامی تصاویر این گزارش تصویری در تاریخ شانزدهم دسامبر برابر با بیست و پنجم اذر ماه سال جاری گرفته شده اند .

منبع

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل