نقش پروتئین مصرفی بر کیفیت گوشت جوجه

در تحقیقات جدید و بومی دانشمندان ایرانی، تاثیر سطوح مختلف كراتین منوهیدرات و پروتئین جیره بر عملكرد و كیفیت گوشت در جوجه های گوشتی با استفاده از 320 قطعه جوجه گوشتی سویه راس 308 در یك آزمایش فاكتوریل 4×2 با دو سطح پروتئین (توصیه كاتالوگ سویه راس 308 و 10 درصد بیشتر از آن) و چهار سطح كراتین منوهیدرات (صفر، 1/ 0، 3 /0 و 5/ 0 درصد جیره) در قالب طرح كاملاً تصادفی با 4 تكرار و 10 قطعه جوجه (به نسبت مساوی از هر دو جنس) در هر تكرار بررسی شد.

در راستای انجام این پژوهش، صفات مربوط به عملكرد در پایان دوره های پرورشی شامل آغازین (10- 0 روزگی)، رشد (24-11 روزگی) و پایانی (42- 25 روزگی) اندازه گیری شد. در پایان دوره آزمایش پس از كشتار، فراسنجه های كیفی گوشت نظیر تغییرات pH، پایداری در برابر اكسیداسیون و ظرفیت نگهداری آب در گوشت سینه و ران اندازه گیری شد.

نتایج نشان داد كه دركل دوره پرورش (42- 0 روزگی) مصرف بیشتر جیره های حاوی پروتئین بالاتر موجب افزایش وزن و ضریب تبدیل غذایی بهتری شدند. هم چنین جوجه هایی كه جیره های حاوی 3/ 0 و 5/ 0 درصد كراتین منوهیدرات را دریافت كردند، افزایش وزن بیشتر و ضریب تبدیل غذایی بهتری داشتند. سطوح بالای پروتئین و كراتین منوهیدرات جیره، ظرفیت نگهداری آب گوشت سینه و ران را افزایش داد.

میزان پ هاش گوشت و غلظت مالون دی آلدئید در گوشت سینه تحت تاثیر سطوح پروتئین و كراتین منوهیدرات جیره قرار نگرفت. بر اساس نتایج این آزمایش، با افزودن 3 /0 درصد كراتین منوهیدرات به جیره های با سطح پروتئین توصیه شده یا 10 درصد بیشتر، عملكرد و كیفیت گوشت جوجه های گوشتی بهبود می یابد.

منبع: ارسلان نباتی، سید داود شریفی، شكوفه غضنفری، 1394. تاثیر سطوح مختلف كراتین منوهیدرات و مقدار پروتئین جیره بر عملكرد و كیفیت گوشت جوجه های گوشتی، مجله علوم دامی ایران، سال چهل و ششم، شماره 2.