نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

پنجره هایی از جنس نانو ذرات با قابلیت تغییر رنگ

در حال حاضر اگر در خانه خود از شیشه های رنگ خاصی استفاده کنید، برای تغییر رنگ آنها تنها یک راه در پیش خواهید داشت و آن تغییر دادن کل شیشه است. با این حال به تازگی متخصصان رده فناوری نانو موفق به ارائه طرحی شده اند که می تواند ساختار یاد شده را به صورت کامل دستخوش تغییر کند.

این نانو ذرات  به نحوی طراحی شده اند که می توانند با دریافت جریان های متفاوت الکتریکی در ولتاژهای مختلف، رنگ بندی خاصی را به خود بگیرند که برای هر یک از ولتاژهای یاد شده متفاوت خواهد بود.

طرح ارائه شده توسط این دانشمندان شامل ساخت شیشه های ویژه ای است که می توانند بنا به خواست کاربر، رنگ بندی خود را به صورت آنی تغییر بدهند. این شیشه ها از جنس نانو ذرات  طلا و نقره ساخته شده اند و به همین دلیل نمی توان انتظار داشت که قیمتی برابر با شیشه های عادی برای آنها تعیین شود.

این نانو ذرات  به نحوی طراحی شده اند که می توانند با دریافت جریان های متفاوت الکتریکی در ولتاژهای مختلف، رنگ بندی خاصی را به خود بگیرند که برای هر یک از ولتاژهای یاد شده متفاوت خواهد بود. به این ترتیب می توان با تنظیم ولتاژ خروجی به رنگ دلخواه کاربر دسترسی پیدا کرده و ساختار نور پردازی محیطی را به صورت آنی تغییر داد.

البته هنوز راه بسیار زیادی تا عملیاتی شدن این پروژه باقی مانده است زیرا دانشمندان هنوز نتوانسته اند تا راهکاری را بیابند که با استفاده از نانو ذرات  کم ارزش تر نیز بتوان به ساخت چنین پنجره هایی دست زد. مسلما در اختیار داشتن یک پنجره از جنس طلا یا نقره برای کم تر از یک درصد مردم جهان قابل انجام خواهد بود و به همین دلیل نیز بعید به نظر می رسد که این طرح تا یافته شدن جایگزین مناسب برای این نانو ذرات ، به مرحله تجاری شدن برسد.

منبع

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل