در قلب پلوتو چه می گذرد؟

شاید بتوان سال 2015 میلادی را در زمینه نجوم با نام دو سیاره منظومه شمسی گره خورده دانست: مریخ و پلوتو. دانشمندان ناسا در طول این سال موفق شدند تا اطلاعات شگفت انگیزی از این دو سیاره به دست بیاورند که شاید باورهای قبلی انسان نسبتا به امکان وجود حیات در خارج از کره خاکی را به شدت دستخوش تغییر کرد.

بر اساس این تئوری جدید، این سیاره به علت یخ زدگی و تبخیر سریع یخ در سطح خود، با چین و چروک هایی در لایه رویی پوسته روبرو شده است که این چین و چروک ها موجب شکل گیری این طرح ویژه شده اند

در این میان کشف آب بر روی سطح مریخ موجب شد تا بسیاری از افراد از این سیاره به عنوان مقصد آینده انسان برای زندگی یاد کنند ولی در ادامه این یافته های عجیب بشر، به نظر می رسد که پلوتو نیز دارای حجم مناسبی از یخ انسان است. به تازگی سازمان ناسا با انتشار تصاویر دقیق تری که توسط سفینه نیو هورایزون از سطح سیاره پلوتو منتشر شده است، تئوری جدیدی درباره علت شکل گیری طرح مشهور به قلب پلوتو ارائه کرده است.

بر اساس این تئوری جدید، این سیاره به علت یخ زدگی و تبخیر سریع یخ در سطح خود، با چین و چروک هایی در لایه رویی پوسته روبرو شده است که این چین و چروک ها موجب شکل گیری این طرح ویژه شده اند. این یخ ها به شکلی بر روی سطح این سیاره وجود داشته اند که همزمان دچار شکستگی لایه های سطحی شده و در عین حال بخشی از محتوای خود را به علت تبخیر از دست می دادند. دلیل این امر نیز توسط دانشمندان، جابجایی هیدروژن بین سطوح یخی و جو سیاره پلوتو بوده است.

شایان ذکر است که تصاویر جدید دریافت شده توسط ناسا، از فاصله ای 9 هزار و 550 مایلی از سطح این سیاره (15 هزار و 280 کیلومتری) برداشت شده اند که این امر آنها را به دقیق ترین تصاویر پلوتو تا به امروز بدل می کند.

منبع

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا