نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

ستاره ای با طوفان های مشابه با مشتری

لکه سرخ بزرگ سیاره مشتری به عنوان یکی از نمونه های مهیب طوفان در سایر اجرام آسمانی شناخته می شود و دانشمندان برای مدت زمان بسیار طولانی به مطالعه آن پرداخته اند. شایان ذکر است که این لکه که قطر آن تقریبا سه برابر قطر زمین است در حقیقت نوعی گردباد متشکل از توده های گازی است که گاه و بیگاه بر روی سطح این سیاره ظاهر شده و با سرعتی نزدیک به 360 کیلومتر بر ساعت  سطح این غول گازی را درمی نوردد

شایان ذکر است که این ستاره دارای سطحی به نسبت سرد تر از بیشتر ستاره های جهان است و سطح حرارت آن تنها به 1927 درجه سانتی گراد می رسد. این موضوع موجب شده است تا این طوفان ها بر روی این ستاره نیز مشاهده شود..

حال دانشمندان موفق شده اند تا این ساختار منحصر به فرد را در یک سیاره دوردست نیز مشاهده کنند که این امر در نوع خود بسیار شگفت انگیز به نظر می رسد. تصاویر برداشت شده به کمک تلسکوپ های فضایی کپلر و اسپیتزر موفق شده اند تا وجود این طوفان هارا بر روی یک کوتوله قهوه ای که با نام W1906 40 شناخته می شود به اثبات برسانند.

شایان ذکر است که این ستاره دارای سطحی به نسبت سرد تر از بیشتر ستاره های جهان است و سطح حرارت آن تنها به 1927 درجه سانتی گراد می رسد. این موضوع موجب شده است تا این طوفان ها بر روی این ستاره نیز مشاهده شود.

قابل توجه است که در ابتدای امر این طوفان با یک فوران خورشیدی اشتباه گرفته شده بود ولی پس از بررسی مجدد این نقطه با کمک امواج مادون قرمز مشخص شد که این لکه یک طوفان گازی بزرگ است. حال دانشمندان با سوال های زیادی روبرو شده اند، برای نمونه می توان نحوه شکل گیری این طوفان با ابعادی سه برابر قطر زمین و میزان تکرر آن بر روی این ستاره را به عنوان دو سوال کلیدی در زمینه این یافته به حساب آورد. به این ترتیب دانشمندان قصد دارند تا با مطالعه کوتوله های دیگر به سراغ یافتن پاسخ هایی برای این سوالات بروند.

منبع

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل