نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

در نظر گرفتن پژوهش و تولید فناوری در اعتبارات هزینه ای، اشتباه است

 'وحید احمدی' عصر پنج شنبه در مراسم اختتامیه شانزدهمین نمایشگاه دستاوردهای پژوهش، فناوری و فن بازار که در محل دائمی نمایشگاه های بین المللی تهران برگزار شد، افزود: کشور آلمان در سال 2008 به جای این که اعتبارات پژوهشی را کاهش دهد، آن را افزایش داد و این کار را در راستای افزایش درآمدهای اقتصادی توصیف کرد.
احمدی ادامه داد: بزرگترین معضلی که اکنون داریم، این است که تنها 47/0 درصد تولید ناخالص ملی صرف پژوهش و توسعه می شود که این یک معضل فرهنگی است.
احمدی در اشاره به قراردادهای منعقد شده در نمایشگاه امسال دستاوردهای پژوهشی و فناوری گفت: سال گذشته حدود 25 میلیارد تومان در نمایشگاه قرارداد امضاء کردیم که این مبلغ امسال به 41 میلیارد تومان به علاوه ی یک قرارداد همکاری به ارزش 310 هزار دلار افزایش یافت.
معاون پژوهشی وزیر علوم گفت: افق بسیار روشنی داریم و در این دو سال شاهد حرکت پرشتابی بوده ایم.
احمدی ادامه داد: این همه در حالی است که در این دو سال سرمایه گذاری زیادی در زمینه شرکت های دانش بنیان نداشته ایم، اما به واسطه شرکت های دانش بنیان مستقر در پارک ها و مراکز رشد 85 میلیون دلار صادرات محصول داشته ایم.
وی با اشاره به این که کل اعتبارات مصوب برای پارک های علم و فناوری 180 میلیارد تومان است، گفت: این در حالی است که گردش مالی (درآمد ناخالص حاصل از فروش محصول، دانش فنی، خدمات و …) شرکت ها در سال 93 برابر با حدود هزار میلیارد تومان است.
معاون پژوهشی وزیر علوم به اشتغال در پارک های علم و فناوری هم اشاره کرد و گفت: ما در این پارک ها حدود 25 هزار شغل پایدار علمی داریم و سرمایه گذاری برای ایجاد شغل در پارک ها، 50 میلیون تومان است. این در حالی است که وزارت کار سرمایه گذاری برای ایجاد شغل را حدود 200 میلیون تومان اعلام کرده است.
احمدی همچنین خاطرنشان کرد: اکنون دو سال است که حضور پژوهش و توسعه فرهنگ پژوهشی در آموزش و پرورش را با همکاری وزارت آموزش و پرورش آغاز کرده ایم و فعالیت های پژوهش را در سطوح پیش دانشگاهی، دبیرستان و دبستان بررسی می کنیم.
وی ادامه داد: در سال گذشته تنها به شش طرح دانش آموزی در نمایشگاه دستاوردهای پژوهشی و فناوری جایزه دادیم که این شمار امسال به 21 طرح افزایش یافته است.
معاون پژوهشی وزیر علوم ادامه داد: در نمایشگاه امسال حدود پنج هزار طرح و محصول عرضه شد که سطح دانش فنی سه هزار طرح از طرح های یاد شده مشخص شده است و حدود 10 شرکت سرمایه گذار در نمایشگاه امسال حضور داشت.
شانزدهمین نمایشگاه دستاوردهای پژوهش، فناوری و فن بازار 23 آذر ماه در محل دائمی نمایشگاه های تهران آغاز به کار کرد و امروز مراسم اختتامیه آن برگزار شد. 

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل