نگاهی به محل زندگی پدر بمب های هیدروژنی

موزه آندری ساخاروف (Andrey Sakharov) ، دانشمند و فعال حقوق بشر روسیه در منطقه Nizhny Novgorod و محل تلاقی رودخانه ولگا و رودخانه OB در بخش اروپایی روسیه واقع شده است .

این بنا توسط Alexey Shchitov مجسمه سازی متبحری، در جهت کمک های مالی داوطلبانه در کنار موزه آپارتمان آندری ساخاروف  یعنیمحلی که این دانشمند در زمان تبعید سیاسی ، در آن زندگی می کرد، ساخته شده است .  

ابتکارات ساخاروف منجر به اختراع اولین بمب هیدروژنی در سال 1952 شد اما وی پس از درک قدرت تخریب بمب‌های هیدروژنی به یکی از مخالفان ساخت اینگونه بمب ها ، بدل شد .

آندری ساخاروف (آندره دیمیترویچ ساخاروف) فیزیکدان هسته‌ای اتحاد جماهیر شوروی که پدر بمب هسته‌ای این کشور نیز لقب گرفته‌ بود ، در سال 1921 در مسکو به دنیا آمد . او به تئوری‌ های فیزیک علاقه داشت و سرانجام در همین رشته هم فارغ‌ التحصیل شد . ساخاروف در سن 32 سالگی در دوره حکومت اتحاد جماهیر شوروی به عنوان استاد در آکادمی علوم اتحاد جماهیر شوروی مشغول به فعالیت شد .

پس از بمباران اتمی هیروشیما توسط آمریکا ، هیاتی از طرف دولت روسیه موظف به مطالعه در این زمینه شدند بنابراین او در یک شرکت نظامی مخفی به نام آرزاماس – 16 (Arzamas-16) به مدت 18 سال مشغول به کار و فعالیت در جهت ساخت بمب اتم بود . این تحقیقات با ابتکارات ساخاروف منجر به اختراع اولین بمب هیدروژنی در سال 1952 شد اما وی پس از درک قدرت تخریب بمب‌های هیدروژنی به یکی از مخالفان ساخت اینگونه بمب ها ، بدل شد . ساخارف به دلیل فعالیت هایی در مسیر مخالفت با ساخت بمب های اتمی در سال 1975 برنده جایزه صلح نوبل شده و  در سال 1980 او از فعالیت های بشردوستانه اش و انتقاد از رژیم شوروی محروم شد و به همراه همسرش به شهر گورکی که در حال حاضر نیژنی نووگورود خوانده می شود ، در چهارصد کیلومتری مسکو تبعید شد .

در اواخر سال 1986 میخائیل گورباچف رهبر وقت اتحاد جماهیر شوروی اجازه آزادی ساخارف و بازگشت او به مسکو را صادر کرد تا نقطه عطفی در به پایان رساندن سرکوب مخالفان حکومت اتحاد جماهیر شوروی باشد . قابل توجه است که آزدای وی را شخص گورباچف با تلفن به وی اعلام کرد .

ساخارف تنها 4 سال پس از آزادی ، زندگی کرد و در سال 1989 در سن 68 سالگی بر اثر حمله قلبی درگذشت . لازم به ذکر است که این دانشمند بزرگ  به عنوان یک قهرمان انسان دوست و یک مقام علمی برجسته  در روسیه شناخته می‌شود .   

منبع
 

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا