آخرین راکت ماهواره بر زنیت به فضا فرستاده شد

بر اساس گزار رسمی منتشر شده از سوی سازمان فضائی روسیه ، این عملیات با کمک یک راکت ماهواره بر زنیت 2 اس بی  Zenit-2SB که محصول مشترک اوکراین و روسیه است به ماموریت اعزام شده و بوستر  شتاب دهنده استفاده شده در این ماموریت نیز از نوع Fregat-SB بوده . گفتنی است در ماموریت فوق الذکر ماهواره  هواشناسی الکترو – ال شماره دو Elektro-L No. 2  به مدار زمین منتقل شد . 

این عملیات با کمک یک راکت ماهواره بر زنیت 2 اس بی  Zenit-2SB که محصول مشترک اوکراین و روسیه است به ماموریت اعزام شده و بوستر  شتاب دهنده استفاده شده در این ماموریت نیز از نوع Fregat-SB بوده . گفتنی است در ماموریت فوق الذکر ماهواره  هواشناسی الکترو – ال شماره دو Elektro-L No. 2  به مدار زمین منتقل شد . 

در بیانیه منتشر شده توسط سازمان فضائی روسیه Roscosmos ؛ اعلام شد که این عملیات ، اخرین عملیات فضائی انجام شده توسط راکت های ماهواره بر خانواده زنیت بوده و به این ترتیب همکاری های مشترک فضائی روسیه و اوکراین در این حوزه پایان خواهد یافت .

گفته می شود در حال حاضر تنها یک نمونه دیگر از راکت های خانواده زنیت در پایگاه های فضائی وجود دارد که دارای مشکلات فنی متعددی بوده و متخصصین اوکراینی در تلاش هستند تا اشکالات موجود در ان را بر طرف کنند . در صورت تحقق این موضوع ، پیش بینی می شود این راکت که در حال حاضر در پایگاه فضائی بایکونور در خاک قزاقستان قرار دارد ، در سال 2017 میلادی به ماموریت اعزام شود .

لازم به توضیح است که چندی پیش  ایگور بورنکف Igor Burenkov سخنگوی سازمان فضائی روسیه اعلام کرده بود که این سازمان پس از این خرید راکت های زنیت که توسط  شرکت اوکراینی  Dnipropetrovsk ساخته می شود را متوقف کرده و به جای این راکت های فضاپیما از راکت های آنگارا استفاده خواهد کرد .

وی در ادامه تصریح کرد که آژانس فضائی روسیه دیگر برای خرید  راکت زنیت سرمایه گذاری نکرده و تمامی ماهواره هایی که قرار بود توسط این راکت و از سوی روسیه به مدار زمین اعزام شوند ، با راکت های آنگارا به ماموریت خود اعزام خواهند شد .

این موضوع در حالی عنوان می شود که صنایع فضائی روسیه عملیات طراحی و ساخت راکت های فضا پیمای پیشرفته و مدرن آنگارا را که قادر به انجام هر گونه عملیات فضائی و انتقال انواع ماهواره ها به مدار است ، با موفقیت به پایان رسانده اند و روسیه  دیگر نیازی به خرید راکت های فضاپیمای اوکراینی ندارد .

بر اساس اخباری که پیش از این منتشر شده بود ، سازمان فضائی روسیه در نظر داشت در فاصله زمانی سال های 2016 تا 2018 سه ماموریت فضائی به وسیله راکت های زنیت انجام دهد .

گفتنی است موتور اصلی راکت های فضاپیمای زنیت در کشور روسیه تولید شده و کارخانه آن در نزدیکی مسکو قرار دارد . 

منبع

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا