نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

تداوم زندگی بشر بدون مدیریت نوین عرضه و مصرف انرژی امکان پذیر نیست

معصومه ابتکار روز چهارشنبه در پیامی به همایش ملی اقتصاد انرژی در نیشابور افزود: بحران انرژی در سال های اخیر و انتشار گازهای گلخانه ای به خاطر استفاده از سوخت های فسیلی که جهان را در آستانه فاجعه ای عظیم قرار داده است، به توافق جهانی در پاریس برای کاهش انتشار آن و سازگاری منتهی شد.
وی اظهارکرد: کشورها با مساله انرژی برخورد متفاوت را در پیش گرفته اند و از جمله این تفاوت ها گسترش انرژی های تجدیدپذیر است که به تحقق اهداف توسعه اقتصادی، اجتماعی و زیست محیطی کشورها نیز کمک می کند و از عوامل اساسی دستیابی به توسعه پایدار است. 
معاون رئیس جمهوری در این پیام افزود: ایران از نظر منابع مختلف انرژی غنی بوده و صرف نظر از منابع فسیلی، دارای ظرفیت قابل توجهی در انرژی های تجدید پذیر از نوع خورشیدی و بادی است، انرژی های پاکی که عاری از اثرات مخرب بر محیط زیست بوده و از دیرباز به روش های گوناگون و دانش سنتی مانند بادگیرهای یزد مورد استفاده قرار گرفته است.
وی ادامه داد: این درحالی است که امروزه با استفاده از فناوری های نوین یک درصد صحراهای کره زمین با نصب نیروگاه های حرارتی خورشیدی می تواند برق سالانه مورد نیاز جهان را تامین کند. 
ابتکار گفت: انرژی های تجدید پذیر در کشور ما اینک می توانند در سیاستگذاری بخش انرژی نقش مهمی ایفا کنند و مردم از مزایای مهم آن مانند کاهش آلودگی های محیط زیستی، تنوع منابع مورد نیاز در تولید برق، قیمت پایدار و فرصت های توسعه اقتصادی بخصوص در مناطق توسعه نیافته و روستایی برخوردار شوند.
وی در این پیام افزود: استفاده از انرژی های نو همچنین می تواند در جهت تحقق اقتصاد مقاومتی، وابستگی به منابع فسیلی را کاهش دهد و نیز به کاهش گازهای آلاینده از بخش تولید و مصرف و تقلیل انتشار گازهای گلخانه ای منجر شود که تاثیرات اساسی بر گرمایش جهانی دارد.
در ادامه پیام ابتکار آمده است: از همین رو سیاست های کلی محیط زیست که در آبان ماه سال جاری توسط مقام معظم رهبری ابلاغ شد، بر لزوم گسترش اقتصاد سبز با هدف توسعه صنعت کم کربن و استفاده از انرژی های پاک همچنین بر اصلاح الگوی مصرف تاکید دارد. 
این پیام می افزاید: در دولت یازدهم با برنامه ریزی صورت گرفته حرکت نزولی استفاده از سوخت های فسیلی بویژه در نیروگاه ها که از عمده ترین منابع تولید کننده کربن هستند آغاز شده است. 
رئیس سازمان حفاظت محیط زیست در این پپام ادامه داد: آمارها نشان می دهد که سهم سوخت مایع در نیروگاه های کشور از سال 92 روند کاهشی مناسبی داشته به طوری که در سال 94 رشد میزان مصرف گاز در نیروگاه ها نسبت به سال 93 دارای 18 درصد افزایش بوده است با این حال مولدهای برق بادی می تواند جایگزین مناسبی برای نیروگاه های گازی و بخاری باشند.
وی گفت: در زمینه استفاده از انرژی های تجدید پذیر با توجه به سیاست های کلی محیط زیست و اهداف توسعه پایدار، دولت برنامه های مناسبی برای استفاده از انرژی های تجدید پذیر و حرکت به سوی اقتصاد سبز یا کم کربن دارد. 
وی افزود: همچنین سرمایه گذاری بخش خصوصی و حمایت از نوآوری و اختراع ها در این زمینه مورد توجه قرار داشته و در ارائه برنامه ششم توسعه با محوریت اقتصاد مقاومتی، جهت گیری کاهش انتشار گازهای گلخانه ای و سازگاری پیش بینی شده است. 
ابتکار در این پیام افزود: البته تحقق این اهداف مهم نیازمند مشارکت همه دستگاه ها و دست اندرکاران اعم از دولتی، خصوصی و نیز مشارکت مردم است. 
به گزارش ایرنا، وی در بخش پایانی پیام از دست اندرکاران برگزاری اولین همایش ملی اقتصاد انرژی، کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی، دستگاه های دولتی و دانشگاه ها و نیز مردم نیشابور به خاطر میزبانی همایش تشکر و قدردانی کرده است.

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل