هیچ برخوردی با عوامل خسارتهای ناشی از بی‌اعتنایی به پژوهش در کشور نمی‌شود

 در این مراسم که با حضور محمدرضا مروارید، استاندار ایلام برگزار شد، دکتر «جعفر حسین‌زاده» ، عضو هیأت‌علمی مرکز تحقیقات کشاورزی ایلام گفت: در اهمیت پژوهش همین بس که کشورهای پیشرفته و جوامع برای رفع تنگناهای خود به پژوهش پناه می‌برند و امروز تنها راه تحقق اقتصاد مقاومتی این است که به پژوهش توجه کنیم و فرجام پژوهش هم قابل‌اطمینان است.

وی با تأکید بر اینکه مشکل پژوهش بیش از اینکه مالی باشد این است که نظام مطلوبی برای توزیع اعتبارات این بخش وجود ندارد ، گفت: این مشکل با درایت قابل‌حل است.

این پژوهشگر ضعف اعتقاد به پژوهش در فعالیت‌های اجرایی را مشکل دیگر عنوان کرد و گفت: بسیاری از تصمیمات بدون مبنا منشأ خسارت هستند که با آن‌ها برخورد نمی‌شود.

حسین‌زاده گفت: ساماندهی پژوهش‌ها و هماهنگ کردن پژوهش‌های خرد در راستای اهداف کلان استان ضروری است و برای حمایت از پژوهش‌ها باید در استانداری مرکزی تشکیل و زمینه حضور پژوهشگران در جلسات اجرایی فراهم و مرکزی برای انتشار نتیجه‌ پژوهش‌ها تشکیل شود.

دکتر «علی‌اشرف مهرابی» – عضو هیأت‌علمی دانشکده کشاورزی دانشگاه ایلام دیگر پژوهشگر استان دغدغه‌ی خود را تغییر اقلیم عنوان کرد و گفت:خشکیدگی بلوط و بحران آب همه و همه نتیجه‌ی تغییر اقلیم است و باید به فکر ارقام جدید بذر برای جلوگیری از نابود شدن محصولات کشاورزی بود.

وی با بیان اینکه در بانک ژنی دانشگاه ایلام بیش از 1300 گونه گندم زراعی و تجاری وجود دارد، گفت: باید از این‌ها برای رونق کشاورزی در استان بهره برد.

مهرابی گفت: با انجام فعالیت‌های ژنتیکی هم می‌توان بلوط را از خشکیدگی نجات داد که لازمه‌ این کار بهره‌گیری از فعالیت‌های پژوهشی است.

«حبیب‌الله محمودیان» – عضو هیأت‌علمی دانشگاه آزاد و معاون پژوهشی مرکز علمی کاربردی پارسیان گفت: متأسفانه دانشگاه‌های ما با الفبای تحقیق بیگانه‌اند و آموزش‌وپرورش باید دانش‌آموزانی را به دانشگاه‌ها تحویل دهد که با اهمیت پژوهش و تحقیق آشنا باشند و همین هم رسالت مهمی را فراروی آموزش‌وپرورش قرار می‌دهد.

وی بر انجام فعالیت‌های پژوهشی در زمینه‌ تاریخ و باستان‌شناسی در ایلام تأکید کرد.

دکتر «خیرالله اسدالهی» – عضو هیأت‌علمی دانشگاه علوم پزشکی نداشتن متولی خاص و جابجایی بودجه‌ پژوهشی با یک نامه‌نگاری ، جا نیفتادن فرهنگ پژوهش و نبود ارتباط بین‌ دستگاهی در موضوعات پژوهشی مشترک را از دغدغه‌های خود برای پژوهش عنوان کرد.

«هواسی» – مدیرعامل شرکت مبتکران استان ایلام نیز دغدغه‌ خود را ضرورت آشنایی با پارک علم و فناوری عنوان کرد.

«امید علی باپیری» – پژوهشگر نمونه سازمان آموزش‌وپرورش استان بر ترویج نقد علمی تأکید کرد و گفت: پژوهشگران باید بدانند نق زدن با نقد علمی فرق می‌کند و باید راهکار ارائه دهند.

پژوهشگر برگزیده‌ آموزش‌وپرورش استان گفت: یکی از اهداف آموزش‌وپرورش تربیت انسان پیشرفته و مسئولیت‌پذیری است که اخلاق‌مدار، نقاد و جستجوگر باشد و برای برآورده کردن این انتظار باید هم به دانش‌آموز، هم معلم و هم اولیا توجه داشت که آموزش‌وپرورش به‌تنهایی توانایی لازم را ندارد.

وی با تأکید بر این که در آموزش‌وپرورش پژوهش هم ابزار است و هم هدف، تأکید کرد: ما باید دانش‌آموزی را بار بیاوریم که وقتی به دانشگاه آمد توانایی لازم را داشته باشد.

«احسان عبدلی» – عضو هیأت‌علمی دانشگاه آزاد هم گفت: پژوهش‌های ما نقشه‌ راه ندارند و پژوهشگران را رها کرده‌ایم و انتظار تولید ثروت از آن‌ها داریم.

عضو هیأت‌علمی دانشگاه ایلام افزود: بعد از سیل اخیر در ایلام جلسه‌ای در شورای فنی برگزار شد و مدعوین که پژوهشگران استان بودند دغدغه‌های خود را بیان کردند اما هیچ نتیجه‌ای تاکنون گرفته نشده است.

عبدلی گفت: ما نیروهای بومی را قبول نداریم و این درحالیست که پژوهشگران با وجود پیشنهادهای بهتر از خارج از ایلام و حتی کشور حاضر نیستند طرحشان از استان خارج شود بلکه می‌خواهند در خدمت کمک به رونق اشتغال در استان آن را به‌کارگیرند.

وی تأکید کرد: همه‌ ما در قبال استان زیر سؤال هستیم چراکه بسیاری از طرح‌های پژوهشی ما هم‌اکنون در حال خاک خوردن و منتظر عملیاتی شدن هستند.

دکتر « مصطفی نعمتی» – از دیگر پژوهشگران استان در هم گفت: متأسفانه در مملکت ما صرفه‌جویی انجام نمی‌گیرد و درجایی که باید پول خرج شود حساسیت به خرج می‌دهیم.

وی گفت: اگر یک‌چهارم مابه‌ازای خسارت‌هایی که به دام و طیور وارد می‌شود را صرف بررسی وضعیت این بخش و آسیب‌شناسی در این حوزه کنیم، هم این عرصه رونق می‌گیرد و هم بسیاری از مشکلات این حوزه کم خواهد شد.

به گزارش ایسنا، در پایان این مراسم از پژوهشگران برتر استان تقدیر به عمل ‌آمد.

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا