در این مراسم که با حضور محمدرضا مروارید، استاندار ایلام برگزار شد، دکتر «جعفر حسینزاده» ، عضو هیأتعلمی مرکز تحقیقات کشاورزی ایلام گفت: در اهمیت پژوهش همین بس که کشورهای پیشرفته و جوامع برای رفع تنگناهای خود به پژوهش پناه میبرند و امروز تنها راه تحقق اقتصاد مقاومتی این است که به پژوهش توجه کنیم و فرجام پژوهش هم قابلاطمینان است.
وی با تأکید بر اینکه مشکل پژوهش بیش از اینکه مالی باشد این است که نظام مطلوبی برای توزیع اعتبارات این بخش وجود ندارد ، گفت: این مشکل با درایت قابلحل است.
این پژوهشگر ضعف اعتقاد به پژوهش در فعالیتهای اجرایی را مشکل دیگر عنوان کرد و گفت: بسیاری از تصمیمات بدون مبنا منشأ خسارت هستند که با آنها برخورد نمیشود.
حسینزاده گفت: ساماندهی پژوهشها و هماهنگ کردن پژوهشهای خرد در راستای اهداف کلان استان ضروری است و برای حمایت از پژوهشها باید در استانداری مرکزی تشکیل و زمینه حضور پژوهشگران در جلسات اجرایی فراهم و مرکزی برای انتشار نتیجه پژوهشها تشکیل شود.
دکتر «علیاشرف مهرابی» – عضو هیأتعلمی دانشکده کشاورزی دانشگاه ایلام دیگر پژوهشگر استان دغدغهی خود را تغییر اقلیم عنوان کرد و گفت:خشکیدگی بلوط و بحران آب همه و همه نتیجهی تغییر اقلیم است و باید به فکر ارقام جدید بذر برای جلوگیری از نابود شدن محصولات کشاورزی بود.
وی با بیان اینکه در بانک ژنی دانشگاه ایلام بیش از 1300 گونه گندم زراعی و تجاری وجود دارد، گفت: باید از اینها برای رونق کشاورزی در استان بهره برد.
مهرابی گفت: با انجام فعالیتهای ژنتیکی هم میتوان بلوط را از خشکیدگی نجات داد که لازمه این کار بهرهگیری از فعالیتهای پژوهشی است.
«حبیبالله محمودیان» – عضو هیأتعلمی دانشگاه آزاد و معاون پژوهشی مرکز علمی کاربردی پارسیان گفت: متأسفانه دانشگاههای ما با الفبای تحقیق بیگانهاند و آموزشوپرورش باید دانشآموزانی را به دانشگاهها تحویل دهد که با اهمیت پژوهش و تحقیق آشنا باشند و همین هم رسالت مهمی را فراروی آموزشوپرورش قرار میدهد.
وی بر انجام فعالیتهای پژوهشی در زمینه تاریخ و باستانشناسی در ایلام تأکید کرد.
دکتر «خیرالله اسدالهی» – عضو هیأتعلمی دانشگاه علوم پزشکی نداشتن متولی خاص و جابجایی بودجه پژوهشی با یک نامهنگاری ، جا نیفتادن فرهنگ پژوهش و نبود ارتباط بین دستگاهی در موضوعات پژوهشی مشترک را از دغدغههای خود برای پژوهش عنوان کرد.
«هواسی» – مدیرعامل شرکت مبتکران استان ایلام نیز دغدغه خود را ضرورت آشنایی با پارک علم و فناوری عنوان کرد.
«امید علی باپیری» – پژوهشگر نمونه سازمان آموزشوپرورش استان بر ترویج نقد علمی تأکید کرد و گفت: پژوهشگران باید بدانند نق زدن با نقد علمی فرق میکند و باید راهکار ارائه دهند.
پژوهشگر برگزیده آموزشوپرورش استان گفت: یکی از اهداف آموزشوپرورش تربیت انسان پیشرفته و مسئولیتپذیری است که اخلاقمدار، نقاد و جستجوگر باشد و برای برآورده کردن این انتظار باید هم به دانشآموز، هم معلم و هم اولیا توجه داشت که آموزشوپرورش بهتنهایی توانایی لازم را ندارد.
وی با تأکید بر این که در آموزشوپرورش پژوهش هم ابزار است و هم هدف، تأکید کرد: ما باید دانشآموزی را بار بیاوریم که وقتی به دانشگاه آمد توانایی لازم را داشته باشد.
«احسان عبدلی» – عضو هیأتعلمی دانشگاه آزاد هم گفت: پژوهشهای ما نقشه راه ندارند و پژوهشگران را رها کردهایم و انتظار تولید ثروت از آنها داریم.
عضو هیأتعلمی دانشگاه ایلام افزود: بعد از سیل اخیر در ایلام جلسهای در شورای فنی برگزار شد و مدعوین که پژوهشگران استان بودند دغدغههای خود را بیان کردند اما هیچ نتیجهای تاکنون گرفته نشده است.
عبدلی گفت: ما نیروهای بومی را قبول نداریم و این درحالیست که پژوهشگران با وجود پیشنهادهای بهتر از خارج از ایلام و حتی کشور حاضر نیستند طرحشان از استان خارج شود بلکه میخواهند در خدمت کمک به رونق اشتغال در استان آن را بهکارگیرند.
وی تأکید کرد: همه ما در قبال استان زیر سؤال هستیم چراکه بسیاری از طرحهای پژوهشی ما هماکنون در حال خاک خوردن و منتظر عملیاتی شدن هستند.
دکتر « مصطفی نعمتی» – از دیگر پژوهشگران استان در هم گفت: متأسفانه در مملکت ما صرفهجویی انجام نمیگیرد و درجایی که باید پول خرج شود حساسیت به خرج میدهیم.
وی گفت: اگر یکچهارم مابهازای خسارتهایی که به دام و طیور وارد میشود را صرف بررسی وضعیت این بخش و آسیبشناسی در این حوزه کنیم، هم این عرصه رونق میگیرد و هم بسیاری از مشکلات این حوزه کم خواهد شد.
به گزارش ایسنا، در پایان این مراسم از پژوهشگران برتر استان تقدیر به عمل آمد.
No tags for this post.