برنامه ریزی وزارت علوم برای تحقق دانشگاه های کارآفرین

 وحید احمدی روز چهارشنبه در چهل و هشتمین اجلاس معاونان پژوهش و فناوری دانشگاه ها، موسسات مراکز آموزش عالی و پژوهشی پارک های علم و فناوری کشور که در محل سالن اجلاس برگزار شد، گفت: برخی زیرساخت ها همچون دفتر انتقال فناوری، مراکز نوآوری، مراکز مالکیت فکری در مراکز آموزش عالی در حال ایجاد و راه اندازی است. 
احمدی همچنین خاطرنشان کرد: معاونت پژوهشی وزارت علوم برای برنامه ششم کارهای زیادی انجام داده و جلسات متعددی در حوزه پژوهش و فناری برگزار کرده است و نظرات به سازمان مدیریت و برنامه ریزی منتقل شده اند. 
وی در ادامه سخنان خود با اشاره به روز حمایت از خیرین گفت: صرف پول خیرین در حوزه پژوهش و فناوری و ایجاد اشتغال برای یک جوان بسیار ارزشمند است. 
وی از برنامه های معاونت پژوهشی وزارت علوم به تقویت ارتباط با صنعت و دانشگاه اشاره کرد و گفت: کارهای زیادی را در این زمینه دنبال کرده ایم و در حال اجرا است. 
احمدی همچنین بحث مشاور رییس صنعت در استان ها را به عنوان یکی دیگر از برنامه های معاونت پژوهشی وزارت علوم اشاره کرد و گفت: روسای دانشگاه های بزرگ هر استان به عنوان مشاور رییس سازمان هر استان به عنوان مشاور رییس سازمان صنعت هر استان منصوب خواهند شد. 
وی بحث پسادکترای صنعتی را از دیگر برنامه های معاونت پژوهشی وزارت علوم عنوان کرد و گفت: واگذاری طرح های بزرگ و امور مشاوره و توسعه صنعتی تحقیق و توسعه به دانشگاه ها در این زمینه صورت گرفته است که همکاری های زیادی را با وزارتخانه های مختلف داشته ایم. 
معاون پژوهشی وزیر علوم به همکاری با وزارت نفت اشاره کرد و گفت: امور پژوهشی و فناوری 30 میدان بزرگ نفتی به 9 مرکز دانشگاهی و پژوهشگاهی واگذار شده است و یک قرارداد 10 ساله در این زمینه منعقد شده است. 
وی در ارتباط با وزارت دفاع اشاره کرد و گفت: معاونت پژوهشی وزارت علوم بیش از هزار و 50 طرح مشارکتی با وزارت دفاع با رقمی بالغ بر 200 میلیارد تومان دارد. 
احمدی همچنین خاطرنشان کرد: از پایان نامه ها با وزارت کشاورزی حمایت می کنیم و ارتباط نزدیک و همکاری بسیار قوی با وزارت کشور داریم تا پژوهش در لایحه های مدیریتی استانی شکل گیرد. 
معاون پژوهشی وزیر علوم با اشاره به حامیان مدیریتی پژوهشی در استان ها نیز گفت: چهار استاندار به عنوان استاندارهای برتر انتخاب شدند در حالی که این رقم در سال گذشته سه استاندار بود. 
احمدی راه اندازی دفاتر انتقال فناوری در دانشگاه ها را از دیگر اقدامات معاونت پژوهشی وزارت علوم عنوان کرد و گفت: استقرار حدود 600 شرکت دانش بنیان و چهار و هزار 500 واحد فناور در این زمینه هستند. 
وی افزود: همچنین رشد 100 درصدی در مراکز کارآفرینی و نوآوری در دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی داریم. 
معاون پژوهشی وزیر علوم گفت: در دو سال گذشته صادرات محصولات فناور بالغ بر بیش از 85 میلیون دلار بود که این رقم بسیار چشمگیر است. 
احمدی رشد چشمگیر ایده های تبدیل شده به محصول و اشتغال 25 هزار نفر در پارک ها و مراکز رشد را از دیگر اقدامات معاونت پژوهشی وزارت علوم عنوان کرد. 
با این وجود وی خاطرنشان کرد: هنوز مشکلات عمده ای در رابطه با ساختار و ارتباطات وجود دارد. 
وی همچنین با اشاره به بحث توسعه زیرساخت های پژوهشی و فناوری به عنوان دیگر اقدامات معاونت پژوهشی وزارت علوم، گفت: هدایت تحصیلات تکمیلی و پایان نامه ها به سمت نیازهای جامعه و کشور و افزایش تعاملات بین المللی علمی در این راستا است. 
معاون پژوهشی وزیر علوم تدوین نظام یکپارچه سیاست گذاری کلان علمی و فناوری، جلوگیری از موازی کاری در حوزه های مختلف، تلاش در توسعه ارتباط صنعت و دانشگاه و پیگیری اجرای طرح های کلان ملی را از دیگر اقدامات معاونت پژوهشی وزارت علوم عنوان کرد. 
احمدی همچنین با اشاره به بحث مناطق ویژه علم و فناوری گفت: مجوز احداث این مناطق به پنج استان داده شده و کار راه اندازی مناطق ویژه علم و فناوری در این استان ها آغاز شده است. 
به گزارش ایرنا،وی تلاش در جهت تحقق دانشگاه های کارآفرین، تلاش و برنامه ریزی اجرای کیفی سازی مجلات علمی و پژوهشی و توسعه کسب و کار دانش بنیان را از دیگر اقدامات معاونت پژوهشی وزارت علوم عنوان کرد. 

 در چهل و هشتمین اجلاس معاونان پژوهش و فناوری دانشگاه ها، موسسات و مراکز آموزش عالی و پژوهشی پارک های علم و فناوری کشور از 10 خیر و حامی پژوهش و فناوری تجلیل به عمل آمد. 

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا