نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

جایزه پیامبر اعظم (ص) به سه دانشمند جهان اسلام اعطا می شود

دبیر شورای سیاستگذاری جایزه علمی و فناوری پیامبر اعظم (ص) گفت:این جایزه به دو دانشمند جهان اسلام در حوزه های علوم و فناوری زیستی و پزشکی، علوم و فناوری نانو و یک دانشمند برتر در سایر حوزه ها، چهارم دی ماه همزمان با میلاد پیامبر اسلام (ص) اعطا خواهد شد.

 مهدی صفاری نیا روز چهارشنبه در نشست خبری جمع بندی مراسم برگزاری اعطای جایزه پیامبر اعظم (ص) افزود:این جایزه علم و فناوری هر دو سال یکبار به دانشمندان و پژوهشگران برتر جهان اسلام اعطا می شود.
وی با اشاره به اینکه این جایزه در چهار بخش دیده شده بود، بیان کرد:امسال در هفته وحدت و در روز چهارم دی ماه این جایزه که به مبلغ نیم میلیون دلار است و از محل موقوفات جایزه تامین شده، به سه دانشمند جهان اسلام اعطا می شود.
صفاری نیا ادامه داد: در این دوره از اعطای این جایزه در حوزه علوم و فناوری ارتباطات و اطلاعات برنده ای نداشته ایم.

** اطلاع رسانی به 13هزار مخاطب در جهان
وی با اشاره به اینکه برای تدوین استاندارد این جایزه از 300 دانشنامه جوایزعلمی استفاده شده است، افزود: مطالعه عمیقی در خصوص استانداردهای جایزه علمی پیامبراعظم (ص) انجام شده وهمچنین با انجام فراخوان این جایزه در اسفندماه 92 تاکنون به 13هزار مخاطب به پنج زبان مختلف دنیا اطلاع رسانی شده است.
وی یادآور شد:نشست نهادهای علمی کنفرانس اسلامی، مجمع آیسسکو در باکو، چهره های ماندگار ایران و دانشمندان فرهنگستان علوم پزشکی از جمله مکان های است که این جایزه به عنوان نشان عالی فناوری جهان اسلام معرفی شده است.
** حضور افراد برجسته از 28 کشور جهان اسلام
دبیر شورای سیاستگذاری جایزه پیامبراعظم (ص) افزود:در روز چهارم دی ماه در مراسم معرفی برندگان جایزه مصطفی (ص) افراد برجسته ای از 28 کشور جهان شامل سیزده کشور از قاره آسیا، هفت کشور از قاره آفریقا، هفت کشور از اروپا و یک کشور از آمریکا و بیش از 60 میهمان خارجی در این مراسم حضور خواهند داشت.
صفاری نیا یادآور شد: در زمان برگزاری این جایزه نشست های تخصصی در دانشگاه علوم پزشکی ایران، دانشگاه تهران، دانشگاه تربیت مدرس با حضور میهمان های خارجی و برندگان جایزه مصطفی (ص) برگزار خواهد شد، همچنین برگزاری ششمین شورای سیاستگذاری جایزه مصطفی (ص) و نشست آکادمی علوم جهان اسلام پیش بینی شده است.

** انجام 5 نذر علمی توسط شرکت های دانش بنیان
دبیر شورای سیاستگذاری جایزه مصطفی(ص) با اشاره به این که در حال حاضر منابع مالی این جایزه از محل صندوق سرمایه گذاری و موقوفات جایزه مصطفی(ص) تامین شده، افزود: در حال حاضر وقف سهام شرکت، وقف سهمی از فروش شرکت و یا کالایی از شرکت و وقف زمین از جمله وقف هایی است که در نذر علمی انجام می شود. 
وی بیان کرد: تاکنون 5 شرکت از شرکت های دانش بنیان در زمینه نذر علمی برای جایزه مصطفی(ص) اقدام کرده اند، برخی از این شرکت ها درصدی از سهام فروش داخلی خود و برخی نیز از فروش صادرات خود را وقف این جایزه علمی کرده اند.

** ارائه هزار فیلم به مسابقه نور ابن هیثم
صفاری نیا یادآورشد: مسابقه نور ابن هیثم در بخش دانش آموزی جایزه مصطفی(ص) دیده شده است و فراخوان این مسابقه از اول آبان ماه در بین مدارس کشور ارائه شده است.
وی گفت:باتوجه به این که سال 2015 به عنوان سال نور معرفی شده، این مسابقه به جهت آشنایی دانش آموزان با شخصیت برجسته ابن هیثم دانشمند جهان اسلام برنامه ریزی شده است و تاکنون 9 هزار دانش آموز در این مسابقه شرکت کرده اند. 
وی یادآور شد: تاکنون هزار فیلم در زمینه کاربرد نور به دبیرخانه این مسابقه رسیده و سوم اردیبهشت 95 نتایج مسابقه نور ابن هیثم معرفی خواهد شد.
وی گفت: در کنار مراسم برگزاری این مسابقه نمایشگاهی از فعالیت دانش آموزان در زمینه نور نیز برپا می شود. 
صفاری نیا یادآور شد: دبیرخانه جایزه مصطفی(ص) در نظر دارد سالانه مسابقه هایی با عنوان یکی از دانشمندان جهان اسلام برای آشنایی دانش آموزان با این دانشمندان، برنامه ریزی و اجرا کند. 

** ارائه 100 تصویرسازی از آثار دانشمندان جهان اسلام 
دبیرشورای سیاستگذاری جایزه پیامبر اعظم (ص) گفت: تصویرسازی ازآثار دانشمندان جهان اسلام به عنوان یکی از برنامه های جانبی این جایزه دیده شده است و دراین زمینه نشست هایی با هنرمندان و افرادی که در حوزه عکاسی و تصویربرداری فعالیت می کنند، انجام شده است. 
وی گفت:تاکنون 100 تصویرسازی از آثار دانشمندان جهان اسلام توسط هنرمندان انجام شده که 10 اثر از هنرمندان خارج از کشور و 90 اثر از هنرمندان داخلی است.
وی یادآور شد: اول تا هفتم دی ماه سال جاری این تصویرسازی ها در محل خانه هنرمندان به نمایش عمومی گذاشته خواهد شد. 

** 90 میلیارد ریال تعهد سرمایه گذاری و اهدای منابع به صندوق جایزه مصطفی(ص) از سوی خیرین
صفاری نیا با اشاره به این که تامین مالی جایزه از منابع عمومی و مردمی تامین شده است، افزود: پذیره نویسی عمومی صندوق سرمایه گذاری و موقوفات جایزه مصطفی(ص) از مهرماه سال جاری آغاز شده و تاکنون 235 نفر از افراد حقیقی و حقوقی مشارکت مالی در صندوق جایزه مصطفی(ص) داشته اند و بالغ بر 5.5 میلیارد ریال تامین قطعی صندوق و 40 میلیارد ریال تعهد مالی توسط خیرین انجام شده است. 
وی گفت: در مجموع 90 میلیارد ریال تعهد سرمایه گذاری و اهدای منابع مالی به صندوق سرمایه گذاری و موقوفات جایزه توسط خیرین شده است. 
وی یادآور شد: در حال حاضر مراحل اجرایی ساخت اولین ساختمان موقوفه جایزه مصطفی(ص) با مشارکت بانک توسعه اسلامی آغاز شده و این ساختمان در تهران ساخته خواهد شد، برخی از منافع این ساختمان به جایزه مصطفی(ص) تعلق خواهد گرفت.
وی گفت: همچنین زمینی وقف جایزه پیامبر اعظم (ص) شده که با وجود سرمایه گذاران و خیرین در آینده باید بر روی آن جهت بهره برداری برای منابع مالی جایزه مصطفی(ص) سرمایه گذاری شود. 
دبیر شورای سیاستگذاری جایزه مصطفی(ص) یادآور شد: بعد از برگزاری دور نخست جایزه مصطفی(ص) در کمتر از یک ماه آینده فراخوان دور دوم این جایزه انجام می شود، همچنین در ششمین نشست شورای سیاستگذاری جایزه مصطفی(ص) نیز درخصوص افزایش مبلغ جایزه و مباحثی در زمینه برگزاری دوره های آینده این جایزه با حضور اعضا تبادل نظر خواهد شد.

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل