نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

ستاری:فارغ التحصیلان را نمی توان با کارخانه سیمان و فولاد در کشور نگه داشت

معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری با بیان این که با کارخانه سیمان و فولاد نمی توان جوانان فارغ التحصیل را در کشور نگه داشت، گفت: متاسفانه ما هنوز به این جهت گیری نرسیده ایم که نیروی انسانی جوان سرمایه ما است بنابراین نمی توانیم از این نیروی جوانی به درستی استفاده کنیم.

 سورنا ستاری روز سه شنبه در شانزدهمین جشنواره تجلیل از پژوهشگران و فناوران برگزیده کشور اظهارداشت: ما کشوری با 31 میلیون جوان، بیش از 4.5 میلیون دانشجو و پنجمین کشور تربیت کننده مهندس دنیا هستیم و باید سیستم ها را به گونه ای طراحی کنیم که بتوانیم این افراد را در کشور جذب کنیم. 
وی با بیان این که ایران دهمین کشور در زمینه تحصیل دانشجویان در خارج است، گفت: حدود 50 هزار دانشجوی ایرانی در دانشگاه های خارج کشور تحصیل می کنند که از این تعداد هشت هزار و 400 دانشجو در آمریکا هستند. 
وی تصریح کرد: تحصیل در خارج از کشور هیچ مانعی ندارد ولی باید فرایندی ایجاد شود تا بتوانیم از این افراد بعد از فارغ التحصیلی در کشور استفاده کنیم. 
وی به تحولات گسترده ای که در حوزه تجاری سازی کشور طی چند سال گذشته اتفاق افتاده است، اشاره کرد و گفت: خوشبختانه ما در حوزه تجاری سازی به مدل مناسب بومی رسیده ایم و توانسته ایم دوره های کارآفرینی و استارتاپ های داخلی را برگزار کنیم. 
وی ادامه داد: معاونت علمی ریاست جمهوری در این مدت علاوه بر فعال سازی پروژه های کاربردی به پژوهش های در مرز دانش نیز توجه داشته به طوری که در یک سال گذشته توانسته پروژه های ستادهای فناوری خود را در حوزه مرز دانش به سه برابر افزایش دهد. 
معاون علمی رییس جمهوری با تاکید بر این که جهت گیری جدیدی در اقتصاد کشور شکل گرفته است گفت: می دانیم که ایجاد اشتغال از طریق سیستم اقتصادی قبلی امکان پذیر نیست و باید برای 800 تا 900 هزار فارغ التحصیل دانشگاهی فکر اساسی بکنیم.
وی از تعیین بودجه مناسب پژوهشی کشور در بودجه سال آینده ابراز رضایت کرد و گفت: امیدواریم بودجه خوبی که در هیات دولت برای پژوهش در سال 95 پیش بینی شده محقق شود. 
شانزدهمین جشنواره تجلیل از پژوهشگران و فناوران برگزیده کشور همزمان با روز پژوهش 25 آذرماه با حضور وزیران علوم، تحقیقات و فناری و بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری و روسای دانشگاه ها و پژوهشگاه ها و محققان کشور در محل سالن اجلاس سران برگزار شد. 
در این مراسم 16 پژوهشگر، دو فناوری و سه واحد پژوهشی برتر معرفی و تجلیل شدند. 

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل